فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی عصر امروز مجلس در پاسخ به سؤال محمدرضا صباغیان درباره علت عدم اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه درباره راه اندازی سامانه ثبت حقوق  و مزایای شاغلان دستگاه های اجرایی، گفت: بنده زمانی که این موضوع در برنامه ششم توسعه تدوین و در صحن علنی مجلس بررسی شد، به عنوان معاون سازمان برنامه و بودجه در مجلس بودم و به آن کاملا اشراف دارم.

وی ادامه داد: البته در دولت متولی ایجاد سامانه حقوق و دستمزد مسئولان، سازمان اداری و استخدامی است که آنان هم خوشبختانه توانسته اند در سال ۹۶ این سامانه را راه اندازی کنند وهمچنین طی بخشنامه های متعدد از دستگاه های اجرایی خواسته اند که مطابق با دستورالعمل ها نسبت به بارگذاری اطلاعات درخواستی و ارسال به این سامانه اقدام کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه از سال ۹۷ تاکنون این اقدام در حال انجام است، تصریح کرد: برخی از دستگاه ها برای ثبت حقوق و دستمزد کارکنان خود فرصت خواستند اما در قوه مجریه به صورت جدی و متمرکز در حال انجام است.

دژپسند بیان کرد: البته باید این موضوع هم در نظر گرفته شود که همه دستگاه ها تحت پوشش سازمان اداری و استخدامی و همچنین دولت نیستند و برخی از نهادهایی که این اقدام را انجام نداده اند، ذیل دولت قرار ندارند.

وی افزود: البته جمع آوری اطلاعات در یک مقیاس گسترده و در قالب یک سامانه مستلزم شرایط خاصی است به گونه ای که امکان بارگذاری اطلاعات توسط تک تک دستگاه ها وجود داشته باشد و از سوی دیگر نهادهای نظارتی هم بتوانند به دقت و تفسیر امکان نظارت بر آن اطلاعات را داشته باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سازمان اداری و استخدامی در سال ۹۶ این سامانه را ایجاد کرده است و دستگاه های اجرایی باید به این مصوبه قانونی توجه کنند، چرا که طبق قانون همه دستگاه ها مکلف شدند اطلاعات حقوقی خود را بارگذاری کنند اما برخی از دستگاه ها در انجام این کار مقاومت کردند.

در ادامه جلسه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به دژپسند، گفت: قوه مقننه و قوه مجریه اطلاعات حقوقی کارکنان خود را در سامانه ثبت حقوق و مزایا بارگذاری کرده اند و بهتر است شما بگویید کدامیک از دستگاه ها این اقدام را انجام نداده اند.

دژپسند بیان کرد: قوه قضائیه یکی از نهادهایی است که تاکنون این اطلاعات را در سامانه ثبت حقوق و  دستمزد بارگذاری نکرده است که تشخیص مدیریت قبلی این بود که این اقدام به پس از نقل و انتقال و تحول مدیریتی موکول شود.

وی ادامه داد: البته در سال جاری و طبق گفته وزیر دادگستری، رئیس جدید قوه قضائیه دستور داده است که در این زمینه اقدام شود اما هنوز این بارگذاری صورت نگرفته است، ولی دستگاه هایی چون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و روزنامه رسمی که ذیل قوه قضائیه هستند، اطلاعات خود را ثبت کرده اند.

وزیر امور اقتصادی و  دارایی گفت: همچنین شهرداری ها و برخی از بنیادها و مؤسسات با این اظهار که از نظر قانونی در زمره و تحت نظارت دفتر مقام معظم رهبری هستند و باید برای قرار دادن اطلاعات حقوقی و مزایا إذن خاص دریافت کنند، هنوز مبادرت به این کار نکرده اند.

دژپسند تصریح کرد: سازمان صدا و سیما یکی از این نهادهاست که هنوز اقدام به ثبت حقوق و دستمزد کارکنان خود نکرده است که سازمان اداری و استخدامی در حال پیگیری است که این اقدام صورت گیرد.

وی اظهارداشت: همچنین ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، قرارگاه های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها هم تاکنون هیچ اطلاعاتی را درباره حقوق و مزایای خود بارگذاری نکرده اند.

وزیر امور اقتصادی و  دارایی متذکر شد: البته این موضوع در دولت بررسی شد و در تاریخ ۲۲ تیر ۹۸ گزارش سازمان اداری و استخدامی در این زمینه به دولت ارائه شد که دولت هم مقرر کرد همه دستگاه های اجرایی که تاکنون اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکرده اند، حداکثر تا شهریورماه امسال اقدام به این کار کنند و همچنین دولت، سازمان اداری و استخدامی را مکلف کرد که در این زمینه پیگیری های دقیق را انجام دهد.

دژپسند گفت: دولت اراده جدی برای اجرای این مصوبه دارد و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده و مقرر کرده در اجرای این قانون تسریع شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه ثبت حقوق و دستمزد به طور کلی و بدون هیچ محدودیتی تحت نظارت نهادهای نظارتی وجود دارد، گفت: درباره وزارت امور و اقتصادی و دارایی هم باید بگویم که صددرصد تکلیف قانونی مربوط به مدیران و مقامات این وزارتخانه انجام شده است و ما ذی حسابان را هم موظف به این کار کرده ایم و هیچ گونه کاستی در اجرای این مصوبه در وزارت اقتصاد وجود ندارد.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: همچنین این موضوع در بحث حقوق شهروندی هم آمده است و نشان می دهد که دولت حداکثر تلاش خود را برای اجرای این قانون انجام داده است.

دژپسند تصریح کرد: البته از آنجایی که این اقدام برای اولین بار در حال انجام است، طبیعی است که برخی دستگاه ها و نهادها یا بر اساس عدم آمادگی و یا مقاومت، اطلاعات خود را بارگذاری نکنند که از این دو حالت خارج نیست اما به هر صورت آنان تا آخر شهریور ملزم به اجرای این قانون هستند.

آقای روحانی! راه اندازی سامانه ثبت حقوق ربطی به برجام و تحریم ندارد

در ادامه جلسه، محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز در طرح سؤال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت از سال ۹۶ مکلف شده است که سامانه ثبت حقوق و دستمزد را راه اندازی کند و کلیه پرداختی های کارکنان دستگاه های اجرایی باید در آن سامانه ثبت شود.

وی ادامه داد: همچنین طبق قانون باید این سامانه در انظار عمومی قرار گیرد به گونه ای که مردم به طور دقیق بدانند مسئولان چقدر حقوق دریافت می کنند.

نماینده مردم بافق و مهریز تصریح کرد: این قانونی بود که مجلس دهم به تصویب رساند و باید به آن افتخار کند، چرا که این قانون فسادستیز است و همچنین مطالبه به حق مردم پس از حقوق های نجومی می باشد و قطعا اجرای آن منجر به شفافیت و کاهش اختلاف و مفاسد اقتصادی می شود.

صباغیان ضمن انتقاد از عملکرد دولت در اجرای این مصوبه قانونی گفت: آقای روحانی که علم شفافیت را به دوش کشیده اید و شعار آن را می دهید، پاسخ دهید که چرا پس از دو سال و نیم هنوز این قانون را اجرا نمی کنید.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی سامانه ثبت حقوق و دستمزدها ربطی به برجام و تحریم ندارد و کار سختی نیست که دولت هنوز آن را انجام نداده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.