به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، به گفته یک منبع امنیتی وزارت کشور تونس از عبیر موسی، رئیس حزب قانون اساسی این کشور خواست محل اقامت خود را به صورت مستمر تغییر دهد تا گروه تروریستی که در حال برنامه‌ریزی برای ترور او است، نتواند رفت‌وآمدهای او را رصد کند.

عبیر موسی در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۹ در نشستی در شهر سوسة با تاکید بر اینکه اطلاعاتی دال بر برخی طرح‌ها برای ترور خود دریافت کرده است، گفت: گمان می‌کنند این تهدیدات من را خواهد ترساند تا راه را برگردم و در خانه بمانم.

عبیر موسی با مبارزات خود با برنامه‌های حزب جنبش النهضة شناخته می‌شود، او همواره با همکاری با این حزب کاملا مخالفت می‌کند.

مجله لوموند فرانسه نیز در تحلیلی درباره انتخابات پیش‌ روی تونس تاکید کرد که این کشور در آستانه خطر فروپاشی سیاسی است.

این مجله به نقل از حاتم مراد، استاد علوم سیاسی تونس نوشت، این کشور به دلیل ناکارآمدی حاکمیت در آستانه خطر است.

حاتم مراد با اشاره به وجود خطر فروپاشی حزب حاکم در طول دو سال گذشته گفت، ۲۶ کاندیدای ریاست جمهوری تونس و عدم اعتماد مردم به دو حزب اصلی ندای تونس و النهضة عدم محبوبیت دولت فعلی در میان مردم را نشان دادند. با بالا گرفتن مشکلات اجتماعی به ویژه فقر شانس کاندیدایی چون نبیل قروی که تصاویری از فعالیت‌های خیرخواهانه او در برخی روستاهای فقیر نشین تونس منتشر شد، افزایش یافت اما بازداشت قروی در تاریخ دوم اوت به اتهام پولشویی و فرار مالیاتی تمامی نقشه‌های او برای انتخابات را بر هم زد. حضور چهره‌های دیگری همانند قیس سعید با رویکردی محافظه‌کارانه و یا عبیر موسی که به دنبال بازگشت به دوره بن علی است، نشان می‌دهد برای یافتن جایگزین‌هایی برای تشکل‌هایی که در طول هشت سال بر کشور کنترل داشتند، تلاش می‌شود.

حمادی الردیسی، استاد علوم سیاسی برخلاف این فعالیت‌ها و شور انتخاباتی در تونس گفت: وقتی ما این دوره‌های حکومت استبدادی و نابودی فضای سیاسی را مشاهده می‌کنیم، نمی‌توانیم درباره تقویت دموکراسی در تونس صحبت کنیم.

الردیسی در ادامه گفت: این شکاف سیاسی می‌تواند بحث‌هایی که گمان می‌رفت با تصویب قانون اساسی در ابتدای سال ۲۰۱۴ به پایان رسیده باشند، دوباره از سر بگیرد. قانون اساسی و پارلمان به شکل اساسی محور انتقادهای روبه‌فزونی حامیان تغییر است.

روز دوشنبه کمپین‌های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تونس که قرار است ۱۵ سپتامبر با مشارکت ۲۵ کاندیدا از جمله دو زن برگزار شود، آغاز شدند.

این انتخابات در پی فوت باجی قائد السبسی ۹۲ ساله در ماه ژوئیه گذشته برگزار می‌شود.

این سومین انتخابات تونس از زمان نهضت مردمی سال ۲۰۱۱ است که به برکناری زین العابدین بن علی، رئیس جمهور پیشین و انتقال دموکراسی در این کشور منجر شد اما شرایط اقتصادی و اجتماعی همچنان چالشی اساسی برای ۹ دولتی بود که از سال ۲۰۱۱ در این کشور روی کار آمدند.

بر اساس ساختار سیاسی تونس، بیشتر پست‌های اجرایی توسط نخست وزیر تعیین می‌شوند و رئیس جمهوری مدیریت سیاست خارجه و سیاست دفاعی کشور را در دست دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.