رابرت فیسک در مقاله‌ای که روزنامه ایندیپندنت آن را منتشر کرد نوشت: این مساله را انکار نمی کنم که ما غربی ها آشنایی کامل به تاریخ خاورمیانه نداریم اما زمانی که گمان می کردیم ما اهل خیر هستیم و ایرانی ها اهل شر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روی کار آمد تا به این مساله پی ببریم که رهبر دیوانه ترامپ است و رئیس جمهور ایران آدم عاقلی است.

رابرت فیسک: رئیس دیوانه در واشنگتن است؛ آنکه در تهران نشسته عاقل است.

وی با اشاره به تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه می‌نویسد: اسرائیلی ها خواهان گفت و گوی ترامپ با ایران نیستند و ناگهان شروع به بمباران هم پیمانان ایران در خاورمیانه یعنی عراق، سوریه و لبنان کردند تا مانعی برای تعامل آمریکا و ایران باشند اما اسرائیلی ها تنها ذخایر تسلیحاتی خود را هدر دادند زیرا روحانی، رئیس جمهور ایران دیوانه نیست و توپ را به زمین آمریکا انداخت و اعلام کرد که اگر ترامپ به دنبال مذاکره است واشنگتن در ابتدا باید تمام تحریم ها ضدایرانی را بردارد.

این روزنامه نگار و تحلیلگر کهنه کار انگلیسی در بخش دیگری از مقاله خود آورده است: بعد از اینکه حسن روحانی اعلام کرد" به دنبال عکس گرفتن نیست"، روزنامه واشنگتن پست فورا نوشت که چرا روحانی امیدها برای دیدار احتمالی با همتای آمریکایی خود را از بین می برد؟ این یاوه گویی ها چیست! آمریکایی‌ها چه امیدی به رئیس جمهور خود دارند؛ رئیس جمهوری که دو سال و نیم است روی کار آمده و تنها حرف های تهدیدآمیز، دروغ و نژادپرستانه می زند.

رابرت فیسک که بیش از سی سال است که به عنوان خبرنگار بخش خاورمیانه روزنامه ایندیپندنت فعالیت دارد می نویسد: آمریکا برجام را نقض و تحریم هایی علیه ایران وضع کرد لذا ترامپ به جای امیدواری به دیدار با رئیس جمهور ایران باید به برجام بازگردد و تحریم ها را بردارد. طبیعتا ایرانی ها وارد جنگ با آمریکا نخواهند شد و آمریکایی ها نیز علیه ایران اعلام جنگ نمی کنند، همه ما به استثنا برخی طرف ها در حاشیه خلیج فارس که سناریوی جنگ را مطرح می کنند از این مساله مطلع هستند.

در ادامه این مقاله آمده است: علیرغم شکست تمام کسانی که در طول تاریخ برای وساطت میان ایران و آمریکا تلاش کردند، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه می‌تواند میان این دو کشور نقش میانجیگر ایفا کند. اگر مطلبی که روزنامه لوموند آن را منتشر کرد درست باشد مکرون به دنبال این است که ترامپ را قانع کند تا به کشورهای واردکننده نفت از ایران اجازه دهد به خرید نفت خود از این کشور ادامه دهند؛ کشورهایی مانند ترکیه، ژاپن، هند و کره جنوبی و در مقابل ایران به تعهدات خود به برجام بازخواهد گشت. این پیامی است که رئیس جمهور فرانسه به تهران منتقل کرد.

این تحلیلگر می نویسد: کاری که مکرون انجام می دهد حقیقتا همان کاری است که تقریبا تمام رهبران اروپایی آن را انجام می دهند یعنی تلاش برای حفظ صلح در خاورمیانه برای یک مدت مشخص تا اینکه آمریکایی ها بتوانند یک رهبر عاقل و صادق برای خود انتخاب کنند و جایگزین رهبر سیاسی کنونی آمریکا که از نظر ذهنی نامتوازن است، بشود.

در پایان این مقاله آمده است: امیدواریم که آمریکایی ها از این دولت سرکش و دیوانه که جان بولتون و مایک پمپئو بنای آن را گذاشته‌اند، رهایی یابند و به دولتی دست یابند که مردان شجاع و با تدبیر آن را اداره کنند. در رابطه با ایرانی ها نیز باید بگویم که آنها وضع کنونی آمریکا را بسیار بهتر از خود آمریکایی ها درک کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.