واسیلی نبنزیا روز سه شنبه در نشست خبری خود در تشریح برنامه های ماه سپتامبر شورای امنیت که ریاست آن را عهده دار شده است، این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره موضع روسیه در قبال تحرکات اخیر اسرائیل در سوریه و لبنان مطرح کرد.

وی افزود: پس از حادثه ای که اخیرا رخ داد ما بیانیه ای در این باره قرائت کردیم. اگر این شرایط ادامه یابد ثبات لبنان را به خطر می اندازد. شورای امنیت به دقت این مساله را دنبال می کند و خواستار توقف این درگیری ها برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: این مساله برای ثبات منطقه خاورمیانه کمک کننده نیست. ما در حمله اسرائیل به لبنان همکاری نداشته ایم و ما خواستار جلوگیری از هرگونه تنش و درگیری هستیم.

نبنزیا درباره پیشنهاد روسیه برای امنیت جمعی در خلیج فارس هم گفت: ما این پیشنهاد را به عنوان سند شورای امنیت و مجمع عمومی ثبت و در نشست غیر علنی بررسی کرده ایم.

وی افزود: همه اعضای منطقه ای شورای امنیت می دانند که راهی به جز گرد هم آمدن کشورهای منطقه در کنار هم نداریم اما به صورت رسمی موضع آمریکایی ها را در این باره دریافت نکرده ام.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد درباره نشست مربوط به افغانستان و اینکه آیا توافق با طالبان هم مورد بحث قرار خواهد گرفت، گفت: ما با امریکا درباره افغانستان رایزنی و گفت وگو داریم. آرزمندیم که مردم افغانستان بتوانند خودشان این بحران را با مدیریت و رهبری خودشان حل کنند.

نبنزیا تاکید کرد: ما از هر توافقی که از سوی خود افغانستانی ها تحقق یافته باشد حمایت می کنیم. این مساله باید شامل مبارزه با تروریسم هم باشد. ما خواستار صلح و آرامش افغانستان هستیم چرا که مردم آن سالهای طولانی است که تحت رنج هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما از توافق نهایی هنوز اطلاعی نداریم و نمی دانم که کشور داوطلب برای دستیابی به این توافق خواستار آوردن آن به شورای امنیت هست یا خیر.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد درباره توافق هسته ای ایران و تلاش های فرانسه و اینکه آیا احتمال دارد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیداری بین سران ایران و آمریکا انجام شود، نقش روسیه در این زمینه چیست؟ گفت: روسیه تلاش کرده است که توافق هسته ای را از ماه مه تا کنون حفظ کند.

نبنزیا افزود: ما با همکاری چین و اروپا تلاش کردیم؛ ما از اینکه ایران اقداماتی را برای کاهش تعهدات خود در پیش گرفته است خوشحال نیستیم اما نقض برجام نیست و اساسا بر اساس برجام انجام شده است.

وی تاکید کرد: می دانید که این توافق از سوی چه کشوری تهدید شد؛ ممکن است در مدت مجمع عمومی سازمان ملل متحد اتفاقی بیفتد اما هیچ چیز مشخصی وجود ندارد و نمی توان پیش بینی کرد که چه پیش خواهد آمد.​

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.