محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در بنگلادش حضور دارد امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی درباره گام سوم توقف برخی تعهدات برجامی (براساس بیانیه ۱۸ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی) گفت: ما از روز اول اعلام کردیم آمادگی مذاکره را داریم، اما گام‌های خود را برمی‌داریم، اگر مذاکرات به نتیجه برسد، گام‌ها می‌توانند متوقف شود، حتی می‌تواند به عقب برگردد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ولی اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، یعنی اروپایی‌ها نتوانند تعهداتشان را لااقل در رابطه با فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت ایران به ایران به شکل‌های مختلف اجرا کنند، آن وقت است که ایران گام‌ها را ادامه می‌دهد.

وی گفت: در فاصله دو روز آینده گام سوم را برخواهیم داشت و آقای رئیس جمهور امروز اعلام کرد گام سوم گامی است که تاثیرات چشمگیری در برنامه هسته‌ای ایران دارد و بعد از آن هم به مذاکره ادامه خواهیم داد.

*بعد از ۲ ماه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد گام چهارم را برمی‌داریم

ظریف بیان کرد: بعد از ۲ ماه طبق رویه خودمان، اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، گام چهارم اتخاذ خواهد شد، باز هم مذاکرات را متوقف نمی‌کنیم و مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه عنوان کرد: مذاکره که قسمتی از وظایف وزارت خارجه است ادامه می‌یابد، ما وظایفمان را تعطیل نمی‌کنیم، ضمن اینکه سیاست ما اتخاذ اقدامات لازم در کنار مذاکره است.

* ما میز مذاکره را از ابتدا ترک نکردیم، کماکان هم ترک نمی‌کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره نتایج مذاکرات با طرف‌های اروپاییگفت: حتما اقتصاد ما نباید متصل به یک عامل خارجی باشد، بلکه اقتصاد ما باید براساس اقتصاد مقاومتی باشد، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و سیاست دولت هم همین است.

وی با بیان اینکه ما میز مذاکره را از ابتدا ترک نکردیم، کماکان هم ترک نمی‌کنیم، گفت: مذاکره به معنای کوتاه آمدن نیست، به معنای قبول شرایط طرف مقابل نیست، تاکنون مذاکره به این معنا نبوده است. مذاکره یک ضرورت است، حتی مقاومت هم از طریق مذاکره به نتیجه می‌رسد.

ظریف عنوان کرد: مذاکره یک نوع جدی از مقاومت در صحنه دیپلماسی است، ولذا ایجاد این دوگانه که باید مذاکره به جای مقاومت باشد، دوگانه غلطی است. مذاکره خودش مقاومت و ادامه مقاومت است و مذاکره، بهره‌برداری از مقاومت است، کما اینکه مقاومت هم بهره‌برداری از دستاوردهای مذاکراتی است و ما همه ما یک کشور هستیم و یک کشور را دنبال می‌کنیم.

*حتما این اظهارات مثبت است

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر دارایی فرانسه که مذاکرات را با آمریکا مفید دانسته و اینکه آیا این را پالس مثبت می‌دانید؟ گفت: حتما این اظهارات مثبت است، ولی آنچه برای ما عامل تعیین کننده است تحولات روی زمین است، اقدامی که اروپایی‌ها باید انجام دهند در پرداخت و یا خرید نفت از ایران .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.