آیت الله سیدابراهیم رئیسی قبل از ظهر امروز در دیدار با علما، نخبگان و برگزیدگان استان زنجان با تسلیت ایام عزاداری ابا عبدالله حسین از شهر زنجان به عنوان شهر شور و شعور حسینی نام برد و افزود: واژه شور و شعور حسینی برای مردم استان زنجان واژه به حقی است و مردم این استان همواره در صحنه های مختلف پشتیبان نظام بوده اند.

وی با تاکید بر اینکه مردم استان زنجان همواره در زمینه تدین، اخلاص، دلدادگی به دین و اهل بیت و ارزش های دین و ولایت مداری زبانزد هستند، ادامه داد: مردم استان زنجان همواره ثابت کرده اند که برای پیشرفت و توسعه کشور پشتیبان نظام و ولایت هستند.

رئیسی با تاکید بر لزوم توجه به اجرای عدالت در جامعه افزود: باید در زمینه اجرای عدالت با تمام توان تلاش شود و در زمینه پیاده سازی عدالت و احکام اسلامی با برنامه و حساب شده عمل شود.

رئیس قوه قضاییه عدالت را یک بحث مهم و محوری عنوان کرد و با بیان اینکه اگر بخواهیم در خصوص عدالت سخن بگوییم و تعریفی از این واژه داشته باشیم می توانیم کتاب های زیادی بنویسیم، افزود: امیرالمومنین (ع) به بشریت آموخته اند که عدالت امری است شدنی و همه باید برای تحقق عدالت و خدمت به مردم تلاش کنند.

رئیسی با تاکید بر لزوم استفاده از نیروهای توانمند و شایسته برای مدیریت ها گفت: امروز استفاده از نیروهای شایسته برای مدیریت ها یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است چرا که عدم استفاده از افراد شایسته خسارت هایی را به جامعه و روند توسعه پیشرفت آن وارد می کند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختارها در نظام بانکی و مالی کشورها، لزوم شفافیت در این زمینه را به عنوان یک اصل مهم عنوان کرد و گفت: نظام مالی و بانکی به نحوی اصلاح شود که افراد نتوانند جرم کنند و ما همه تلاش خود را برای اصلاح ساختارها در این زمینه انجام می دهیم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری و گفتمان والد امام و رهبری به عنوان اصل مهم در قوه قضاییه مورد توجه است، افزود: آنچه برای ما موضوعیت دارد منویات مقام معظم رهبری و گفتمان والدی است که باید گفتمان امام و رهبری باشد که باید در عمل شاهد تحقق این امر باشیم.

رئیسی با بیان اینکه توجه به قانون می تواند بهترین شاخص برای اجرای عدالت باشد، افزود: هر گونه فساد و رابطه ناسالم نقض عدالت و خدشه وارد کردن به عدالت است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه همه بخش های جامعه باید در زمینه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و برخورد با آنها سهیم باشند، افزود: در زمینه رسیدگی به مفاسد باید همه بخش ها سهیم باشند و به نحوی که دولت در اصلاح ساختار، مجلس در زمینه اصلاح مقررات و قوانین و مردم و امور مردم در زمینه امر به خوبی ها و نهی از زشتی ها اقدام کنند و این حس پشتوانه ارزشمندی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی است.

وی ادامه داد: اگر شخصی معروفی را ترک کند و منکری را انجام دهد باید جامعه نسبت به آن واکنش نشان دهد و این شخص زمانی که ترک معروف می کند و رو به منکر می آورد همانند یک شخص مرده است.

رئیس قوه قضاییه  لزوم توجه به زمین به عنوان یک ثروت ملی را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه مساله زمین به عنوان یک ثروت ملی باید نگهداری و مورد بهره برداری قرار گیرد، افزود: زمین خواری و رودخانه خواری دست اندازی به ثروت های ملی است و انجام آن از طرف هر شخص خلاف عدالت است و باید برخورد جدی با آن انجام گیرد.

رئیسی تاکید کرد: کسانی که امروز به عنوان حافظان این ثروت های ملی هستند باید در زمینه پیشگیری و مقابله با دست اندازی ها به ثروت ها دغدغه مند باشند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده‌های فساد، رویکرد و اراده جدی دارد، افزود: در قوه قضائیه مأموریت گسترده‌ای در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی وجود دارد و پرونده‌های حوزه قضایی به شکل ویژه رسیدگی می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: پرونده‌های فساد دغدغه‌های بسیاری را در ذهن مردم ایجاد کرده و نتیجه این پرونده‌ها همواره به عنوان یک سؤال در ذهن مردم مطرح است.

وی با بیان اینکه اعلام آمار و تعداد پرونده‌های فساد، مشکلی را حل نمی‌کند، افزود: صِرف اعلام، هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و باید اعتماد مردم که به عنوان یک پشتوانه اساسی است، مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه متذکر شد: باید توجه ویژه‌ای به مبارزه با فساد در بخش‌های مختلف صورت گیرد و چالش‌های پیش‌رو در حوزه اشتغال و اقتصاد بخصوص ایجاد اشتغال و به‌کارگیری نیروی جوان رفع شود.

رئیسی با تأکید بر اینکه باید بسترهای لازم برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه مورد توجه قرار گیرد، گفت: ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی از طریق اقتصاد دریا، کشاورزی و ارزش افزوده است که این روند نیازمند توسعه و توجه ویژه است.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات گفت: باید تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان و متقاضیان واقعی در نظر گرفته و از آمارسازی و ارائه راهکارهای غیرواقع و غیرعملیاتی پرهیز شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بنابراین در ارائه تسهیلات بانکی باید تولیدکننده واقعی و کننده کار، مد نظر و اولویت قرار گیرد تا روند واقعی تولید و اشتغال در جامعه شکل گیرد.

رئیسی با اشاره به اینکه رونق تولید باید در جامعه همواره مورد توجه قرار گرفته و به مقطع خاصی محدود نشود، افزود: مقام معظم رهبری همواره بر لزوم توجه به رونق تولید و توسعه اشتغال‌ در کشور تأکید دارند و برای تحقق این امر طی سال‌های مختلف، نامگذاری‌ سال‌ها را حول این محور دانسته‌اند.

وی برخورد جدی با فرار مالیاتی را به عنوان رویکرد مهم تلقی کرد و افزود: فرار مالیاتی از ناحیه افرادی که دارای درآمدهای کلان هستند، به هیچ وجه قابل قبول نیست و برخورد با کسانی که فرار مالیاتی دارند، در دستور کار جدی دستگاه قضایی است.

به گفته رئیس قوه قضائیه، دستگاه قضایی در برخورد با متخلفین، با کسی تعارف ندارد و برای برخورد با متخلفین و احقاق حق مردم، تمام تلاش خود را می‌کند.

رئیسی با بیان اینکه روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی باید به مردم اعلام شود، خاطرنشان کرد: باید راهکاری ویژه برای تسریع در رسیدگی به برخی پرونده‌های طولانی اندیشیده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.