«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ضمن تأکید بر پایان حاکمیت غرب گفت، به منظور همکاری بین‌المللی مناسب و سودمند، کشورهایی چون چین، هند و ترکیه می‌توانند در گروههای بین‌المللی گسترده‌تری شبیه به «گروه۷» قرار بگیرند.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، پوتین تصریح کرد: «فکر می‌کنم امروز همه به این مسئله پی برده‌اند و رئیس‌جمهور (امانوئل) ماکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) نیز اخیراً آشکارا گفت که حاکمیت غرب رو به پایان است و من نمی‌توانم تصور کنم که یک سازمان بین‌المللی کارآمد بدون (حضور) هند و چین کار کند».

رئیس‌جمهور روسیه در آغاز نشست اقتصاد شرق در بندر «ولادیوستوک» روسیه همچنین گفت اخیراً «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از او در خصوص امکان حضور ترکیه در گروه ۷ سؤال پرسیده است.

پوتین تصریح کرد که آنکاراً سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه را خریداری کرده است و می‌تواند بخش مهمی از سازمانهای جهانی شبیه گروه۷ باشد.

در حال حاضر، گروه جی ۷ متشکل از آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا است و روسیه در سال ۲۰۱۴ بعد از آن از این گروه حذف شد که بعد از برگزاری همه‌پرسی، منطقه «کریمه» با موافقت اکثریت ساکنان، به مسکو ملحق شد و کشورهای غربی، روسیه را به دامن زدن به تنش‌های غرب اوکراین متهم کردند. با اینحال مقامات روسیه تمامی ادعاهای کشورهای اروپایی را رد کرده است.

اخیراً فرانسه پیشنهاد داده است در صورتیکه بحران اوکراین برطرف شد، امکان بازگشت روسیه به گروه ۷ و تبدیل آن به گروه ۸ وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.