سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضائی استان زنجان، با اشاره به اینکه هویت اصلی شکل‌دهنده مردم زنجان، دلدادگی حسین (ع) است، ابراز کرد: نسبت داشتن با حسین (ع) نسبت مهمی است و این مهم، افتخارآمیز بوده و می‌تواند روزی دست ما را بگیرد و برای همه حسینیان و کسانی که نام اباعبدالله‌الحسین (ع) را بر پیشانی دارند، نجات‌بخش باشد.

وی با بیان اینکه بسیار شنیده‌ایم که عاشورا باعث احیای دین شده و اگر عاشورا نبود حیاتی برای دین نمی‌ماند، تصریح کرد: برای دین چند وجود می‌توان فرض کرد. نخست وجود حقیقی دین است؛ آنچه در آیات نورانی قرآن و سنت آمده، حقیقت دین است. دوم وجود ذهنی از دین یعنی توده‌ای باورها که از دین در ذهن وجود دارد و سوم وجود اجرایی از دین و آنچه از دین در زندگی فردی و اجتماعی اجرا می‌شود.

این مسئول ادامه داد: سوم سئوال مطرح است که اگر عاشورا نبود کدام‌یک از وجود از بین می‌رفت؟ ۱۴۰۰ سال گذشته و از قرآن یک واو کم نشده و یک واو به آن اضافه نشده است؛ افرادی در تاریخ بودند که قصد تحریف قرآن را داشتند، اما یک کلمه از آن کم یا زیاد نشده است.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: وقتی می‌گوییم عاشورا دین را احیا کرد، مراد از آن معنی ذهنی است یا معنای عملی که در جامعه متجلی است؟ پرچمی که امام (ره) در این کشور ۴۰ سال قبل برافراشته، پرچم اجرای دین بوده است؛ چرا که پیش از انقلاب بی‌عدالتی، فساد، ارتباط با آمریکا و اسرائیل و غیره دغدغه امام راحل بود. مردم در آن زمان نماز می‌خوانند، اما دو خصوصیت در نظام نبود، روابط حاکم در جامعه بر اساس آموزه‌های دینی و در راس حکومت کسی که به تایید شارع مقدس اسلامی رسیده باشد نیز نبود.

 رئیسی یادآور شد: ۴۰ سال از این پرچم‌داری و اهداف بلند و رهنمودهای امامین انقلاب گذشته است؛ اگر نگاه کنیم که تاکنون چه انجام شده، زیباترین و جامع‌ترین تحلیل در بیانیه گام دوم آمده و بسیاری از واقعیات در آن بیان، راهبردها تنظیم و تدوین و در هفت محور ابلاغ شده که یک محور آن اجرای عدالت است.

وی تصریح کرد: در اجرای عدالت بسیار تلاش شده است اما باید بازنگری در آنچه انجام شده و آنچه باید انجام شود داشته باشیم. باید با دوراندیشی، برنامه‌ریزی و نگاه به آینده، گام اساسی در اجرای عدالت برداشته شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه همه ماموریت اجرای عدالت را دارند، عنوان کرد: در این بین، پیشانی دستگاه‌ها در اجرای عدالت، قوه قضاییه است. همه باید متوجه شوند، فاصله طبقاتی کم شده یا بیشتر شده است. باید با شاخص‌ها مشخص شود که عدالت افزایش یافته یا فاصله بین فقیر و غنی بالاتر رفته است.

این مسئول با بیان اینکه فساد واژه‌ای قرآنی است، ابراز کرد:. همه همکاران و کارکنان قضایی در اجرای عدالت نقش دارند و همه اجزا باید در تحول شرکت کنند. نقطه تحولی باید با هم طی شود. نقطه تحولی آن است که ببینیم بر اساس بیانیه، مشکلات در اجرای عدالت چیست و دغدغه‌ها را فعال کنیم تا مردم احساس کنند که عدالت اجرا می‌شود.

رئیسی نیز بر تکریم ارباب رجوع تاکید کرد و افزود: تکریم در دستگاه قضا اصل مهمی است و همه کسانی‌که به این بخش مراجعه می‌کنند، باید احساس کنند در دادگستری با آنها با کرامت رفتار شده است.

رئیس قوه قضاییه، در بخش دیگری از سخنان خود، در مورد تامین امکانات رفاهی برای کارکنان قوه قضاییه، بیان کرد: اگر بتوانیم برای معیشت و رفاه اقداماتی را انجام دهیم، قطعا انجام می‌شود، اما باید توزیع عادلانه و رعایت شان در گرفتن امکانات به عنوان دو اصل مهم در نظر گرفته شود.

وی همچنین به ایجاد پلیس قضایی اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع را سال‌ها مطرح کردیم، اما کار در میانه راه متوقف شده است. امروز ضرورت پلیس قضایی بیش از پیش احساس می‌شود و ایجاد یک پلیس متخصص در کنار دستگاه قضایی کمک حال خواهد بود.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه میزان کاری که در دادگستری انجام شده برای مردم تبیین نشده است، اظهار کرد: عملکردها را تبیین کنید، توضیحات شما می‌تواند به احساس مردم در اجرای عدالت کمک کند. مقام معظم رهبری در دیدار با قضات فرمودند:«یکی از نقص‌های قضایی این است که کارهایی که انجام داده به شکل هنرمندانه اطلاع‌رسانی نشده است.»

رئیسی همچنین در رابطه با جذب نیرو، تصریح کرد: شرایط مساوی باید برای همه افراد فراهم شود و این مردم را قانع می‌کند که جذب در سیستم دولتی عادلانه است، مگر اینکه نیاز به تخصص باشد که جذب خاصی انجام گیرد. جوانان آینده‌ساز کشور باید احساس کنند که سازمان اداری کشور به شکل عادلانه عمل می‌کند.

وی در ادامه به اهمیت و توجه به بهره‌وری اشاره کرد و افزود: آمار، تنها بخشی از عملکرد است، اما همه عملکرد را نشان نمی‌دهد. بهره‌وری باید مبتنی بر آمار و کیفیت و میزان عملکرد قاضی باشد؛ نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم. بهره‌وری باید بر اساس کار واقعی باشد.

رئیس قوه قضائیه در مورد فعالیت شوراهای حل اختلاف، بیان کرد: با بررسی پرونده‌ها در این شورا باید بتوانیم پرونده‌های دادگستری را عملا کم کنیم. پرونده‌هایی که با شاکی خصوصی آغاز و ختم می‌شود با میانجی‌گری ریش‌سفیدان حل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.