وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه در بیانیه‌ای به نقل از یکی از سخنگویان این وزارتخانه اعلام کرد: اقدام ایران مبنی بر تعلیق محدودیت‌هایش بر سر  توسعه و تحقیقات هسته‌ای بسیار نگران‌کننده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی بویژه در زمانی که ما و چهار شریک اروپایی و بین‌المللی ما در صدد کاهش تنش‌ها با ایران هستند، بسیار ناامیدکننده است.

محمدجواد ظریف در بدو ورود به جاکارتا در پاسخ به پرسش ایسنا، گفت: طی چند ساعت آینده آغاز گام سوم ایران را رسماً به اطلاع خانم موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) خواهم رساند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص واکنش اروپا و به ویژه فرانسه در رابطه با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران و اینکه چه پیامی به این کشورها و اعضای ۴+۱ دارید، گفت: اروپایی‌ها باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند از آمریکا برای اجرای تعهداتشان اجازه بگیرند آمریکا هیچ وقت به آنها این اجازه را نخواهد داد. شما از رژیم و دولت کنونی آمریکا که سیاست خود را فشار حداکثری قرار داده، انتظار دارید این فشار را کم کند، حتما این کار را نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه خطاب به اروپایی‌ها گفت: شما نمی‌خواهد به ایران امتیازی بدهید و قرار نیست به ایران لطفی بکنید شما قرار است تعهدات خودتان را انجام دهید این تعهدات نه وابسته به آمریکا و نه وابسته به اجازه آمریکاست.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها تعهداتی را در قالب برجام داشته اند. بند سه ضمیمه دو برجام نشان می‌دهد این تعهدات حتی صدور قوانین هم نیست بلکه اجرای قوانین و نتیجه اجرای آن قوانین است و  اروپایی ها در اجرای تعهداتشان که ارتباطی هم با آمریکا ندارد تخلف کردند. اروپایی‌ها خبر داشتند که آمریکا با سیاست خشنی وارد شده بازهم یازده تعهد دادند و این تعهدات را چندین بار تکرار کردند و این تعهدات را اجرا نکردند در واقع هم اجرای تعهدات برجامی شان را نقض کردند هم تعهداتی که بعد از خروج آمریکا داشتند را نقض کردند.

ظریف با بیان اینکه "اگر اروپایی‌ها بخواهند منتظر اجازه کشوری بمانند که برای فشار بر ایران از برجام خارج شده، حتماً این اجازه صادر نخواهد شد"، افزود: من در سفری که به اروپا داشتم در تمام ملاقات‌ها تکرار کردم که ما حتما از این مرحله عبور می‌کنیم. همه حقوقی داریم در قالب برجام که آن را اجرا خواهیم کرد و هم از این مرحله با سربلندی عبور می کنیم کما اینکه تاکنون هم مقدار زیادی از خساراتی که در سال اول خروج آمریکا از برجام بر کشور وارد شد را به سمت جبرانش حرکت کردیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.