به نوشته این پایگاه خبری در روز جمعه، نزدیکی دوحه و امان را نمی توان جدای از تحولات منطقه در دوسال گذشته دانست، برخی محورهایی که اردن در گذشته عضو آنها بود، هم اکنون از یکدیگر پاشیده و متلاشی شده اند.

جنگ ائتلاف از هم پاشیده و ناکامی سعودی علیه یمن و بحران شورای همکاری خلیج فارس و تحریم قطر از جمله تحولات مهمی بود که در چرخش موضع امان و نزدیکی به دوحه اثر گذاشت.

به نوشته عربی ۲۱، دوحه به نحو مطلوبی از  اوضاع سیاسی پیش آمده به نفع خود استفاده کرد و با اعطای کمک مالی به اردن در سال ۲۰۱۸  زمانی که این کشور دچار بحران مالی بود، زمینه نزدیکی بین دو کشور را فراهم آورد.

سفر "غانم بن شاهین الغانم" رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح قطر به پایتخت اردن و دیدار با همتای خود و افتتاح چندمین دفتر خطوط هوایی قطر با حضور  سه وزیر اردنی، آخرین نشانه های تحول در روابط دو کشور به زیان عربستان سعودی است.

روابط میان دوحه و امان که به کمک مالی قطری ها به اردنی ها محدود نماند و با توسعه روابط امنیتی و اقتصادی بیش از این توسعه یافت زمینه ای بود تا آنکارا (به عنوان متحد دوحه) و امان نیز با الگو برداری از  روابط اردن و قطر تقارب مناسبات دوجانبه را تجربه کند.

اردن هم اکنون در تلاش برای نزدیک شدن به ترکیه و امضای توافقنامه های اقتصادی در زمینه حمل و نقل و گردشگری است، امان پیشتر توافقنامه اقتصادی خود با آنکارا را لغو کرده بود.

پایگاه خبری عربی ۲۱ نوشت: گشایش روابط ایران دیگر یک معضل بزرگ برای اردن به شمار نمی‌رود زیرا غالب کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی امارات با ایران روابط متعددی دارند.

ابوظبی با تهران در زمینه امنیتی توافقنامه امضا کرده و دبی نیز روابط اقتصادی سازمان یافته‌ای با تهران دارد، روابط تجاری کشور امان با ایران نیز در زمینه همکاری های مهندسی از جمله توسعه خطوط لوله گازی و تاسیس بنادر دریایی و صادرات و واردات کالا تجلی پیدا می‌کند.

به علاوه اینکه کویت و قطر در زمینه های مختلف و متعددی با ایران همکاری دارند.

عربی ۲۱ در پایان نوشت با توجه به همه این تحولات در منطقه و احتمال توافق تهران با غرب به نظر نمی آید اردن چالش خاصی برای گشایش مناسبات خود با ایران داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.