رژیم سعودی به تازگی جنایت جدیدی را در یمن مرتکب شده است. جنگنده‌های این رژیم چندی پیش یک زندان در شهر «ذمار» را بمباران کردند. به دنبال این حمله وحشیانه دستکم ۱۳۰ نفر جان خود را از دست دادند و بدین‌ترتیب یک جنایت جنگی دیگر به سیاهه جنایت‌های سعودی در یمن اضافه شد.

این جنایت جنگی رژیم سعودی در شهر ذمار، واکنش یمنی‌ها را به دنبال داشت. «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره کننده یمن اعلام کرد که جنایت متجاوزان سعودی علیه یک زندان در شهر ذمار پیام مهمی به تمام یمنی‌ها دارد. وی افزود: پیام این جنایت این است که خون همه شما یمنی‌ها برای متجاوزان هیچ ارزشی ندارد. عبدالسلام تصریح کرد: متجاوزان سعودی سال جدید قمری را با حمله به زندان ذمار و جنایت علیه یمنی‌ها آغاز کردند.

درهمین حال، «فابریزیو کاربنی» مدیر بخش خاورمیانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در پیامی توئیتری به بمباران یک زندان در شهر «ذمار» در یمن واکنش نشان داد. مدیر بخش خاورمیانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این خصوص نوشت: حمله به زندان استان ذمار یمن نگران کننده است. ما از این بازداشتگاه به طور منظم بازدید می‌کردیم. یک تیم پزشکی برای ارائه کمک‌های اولیه به محل حادثه اعزام کردیم.

از سوی دیگر، عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن نیز به جنایت حمله به اسیران زندانی در ذمار واکنش نشان داد. وی افزود: ما جنایت ائتلاف آمریکایی-سعودی در حق اسیران در زندان ذمار را محکوم می‌کنیم. ارتکاب این جنایت اوج کینه توزی و ورشکستگی اخلاقی و انسانی و سرخوردگی و بن بست متجاوزان در نبرد علیه ملت ما را نشان می‌دهد.

الحوثی گفت: آنکه ملت واستقلال و کرامتش را فروخته است مفلس است. وی تاکید کرد: جنایت متجاوزان در حق اسیران گواه دیگری بر این است که ائتلاف سعودی خون همه مردم یمن را مباح می‌داند حتی سرسپردگان خود را. ائتلاف سعودی اسیرانی را در ذمار هدف قرار داد که تعداد زیادی از آنها آماده خروج برای مبادله بودند. خیانتکاران بدانند که اگر موضعی در قبال جنایت علیه اسیران خود اتخاذ نکنید بازنده خواهید بود.

الحوثی بیان کرد: امروز شاهد هستیم که خیانتکاران اذعان می‌کنند که آنچه رخ می‌دهد، اشغالگری و تجاوز است. سعودی‌ها و اماراتی‌ها خائنان را به جنگ می‌فرستند و هنگامی که عقب می‌نشینند آنها را می کشند و احیاناً آنها را هدف قرار می‌دهند تا به آنها فشار وارد کنند. به همه کسانی که در کنار دشمن می‌جنگند یا فرزندانشان را به جبهه‌ها در کنار متجاوزان می‌فرستند می گویم که در محاسبات خود بازنگری کنند. سعودی‌ها و اماراتی‌ها به خیانتکاران به عنوان کالا می‌نگرند که هرگونه می‌خواهند با آنها رفتار می‌کنند. آنکه به دشمن خدمت می‌کند و آنها را یاری می‌دهد و از جنایات آنها حمایت می‌کند کرامت ندارد.

درهمین حال، سازمان عفو بین الملل خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره یورش هوایی ائتلاف سعودی به زندانی درذمار یمن شد. عفو بین الملل این یورش را هولناک‌ترین یورش سال جاری میلادی دانست و اعلام کرد که بر اثر حمله هوایی ائتلاف سعودی به مرکز نگهداری اسیران که در آن ۱۷۰ زندانی بودند، منهدم شده است و بیشتر آنها کشته شدهاند. سازمان عفو بین الملل از جامعه جهانی خواست که بر دامنه تلاش‌های خود برای توقف این حملات بیافزایند.

عربستان سعودی و متحدان آن طی سال‌های اخیر این واقعیت را ثابت کردند که حقوق بشر در قاموس آن‌ها از کوچک‌ترین جایگاهی برخوردار نیست و برخلاف آنچه که ادعا می‌کنند، حاضرند برای تحقق اهداف توسعه‌طلبانه خود هرگونه جنایت جنگی را همچون حادثه شهر ذمار، مرتکب شوند. آمار و ارقامی که درخصوص میزان تلفات انسانیِ جنگ یمن مطرح می‌شود، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. درهمین راستا، اخیراً مرکز موسوم به «پروژه گردآوری اطلاعات مکانی و رخدادهایِ درگیری‌های مسلحانه» (ACLED) آمار جدیدی از شمار قربانیان جنگ یمن فاش کرده است.

این مرکز در گزارشی که در روزنامه آمریکایی «آسوشیتدپرس» منتشر شد، اعلام کرده است که در طول بیش از چهار سال از جنگ یمن دستکم بیش از ۹۱ هزار نفر به شهادت رسیدند. طبق اعلام مرکز مذکور، تنها از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۱۲ هزار یمنی توسط ائتلاف متجاوز سعودی شهید شدند. این آمار در سال گذشته حدود ۳۰ هزار نفر بود. این درحالی است که صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز پیشتر با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که در نتیجه جنگ یمن، روزانه ۵ تا ۶ کودک جان خود را از دست می‌دهند.

افزون برآنچه که گفته شد، استفاده از تسلیحات ممنوعه بین‌المللی همچون تسلیحات شیمیایی در بمباران مناطق مسکونی در استان‌های مختلف یمن نیز موجب شده است تا هزاران نفر یا بر اثر ابتلاء به بیماری‌های صعب‌العلاج جان خود را از دست داده باشند و یا اکنون با مرگ دست و پنجه نرم کنند. این بدان معناست که امروز شاهد یک فاجعه حقوق بشری در یمن هستیم و متجاوزان، عملاً و در مقابل دیدگان جامعه بین‌الملل مشغول «ذبح حقوق بشر» به معنای واقعی کلمه هستند.

دراین گیرودار اما ایالات متحده آمریکا با تداوم ارائه کمک‌های تسلیحاتی به عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری آن در یمن همچنان به معامله با خون یمنی‌ها ادامه می‌دهد. درحالی که نمایندگان کنگره آمریکا اخیراً با تصویب قطعنامه‌ای هرگونه فروش تسلیحات به عربستان سعودی را ممنوع اعلام کردند اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور قطعنامه مذکور را وتو کرد تا نشان دهد رونق بخشیدن به بازار تسلیحاتی واشنگتن ارزشی به مراتب بیشتر از ریخته شدن خون هزاران انسان بی‌گناه در یمن، دارد.

درست به همین دلیل است که گفته می‌شود ایالات متحده آمریکا در ارتکاب جنایت‌های جنگی در یمن، دوشادوش رژیم سعودی پیش می‌رود. نکته دیگر در خصوص ارتکاب جنایت‌های جنگی هولناک در یمن توسط رژیم سعودی، این است که این رژیم در طول قریب به ۵ سال گذشته هیچ رهاوردی را از رهگذر جنگ علیه یمن به دست نیاورده است و اکنون با ارتکاب جنایت‌های جنگی به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود در این کشور است.

پر واضح است که سلسله جنایت‌های جنگی در یمن که توسط سعودی‌ها رقم می‌خورد، نمی‌تواند کمکی به جبران شکست‌های ننگین این رژیم در این کشور بکند و بی تردید، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آینده‌ای نه چندان دور پاسخ قاطعانه ای به جدیدترین جنایت جنگی سعودی‌ها و متحدانشان در شهر ذمار، خواهند داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.