مجله «امریکن کانسروتیو» در گزارشی به قلم «دنیل لاریسون» به دروغ‌های همیشگی و بی‌شرمانه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره ایران پرداخت.

لاریسون در این گزارش نوشته است: پمپئو نمی‌تواند حتی یک مصاحبه را بدون گفتن دروغی آشکار به پایان برساند. او دوباره در مصاحبه‌ای درباره ایران دروغی شاخدار گفته است. پمپئو در این مصاحبه گفت «آن‌ها (ایران) در سیستم‌های موشکی سرمایه‌گذاری می‌کنند که مجاز به داشتن آن نیستند. آن‌ها به این کار ادامه می‌دهند-در واقع، دیروز اعلام کردند که قصد دارند تحقیقات و توسعه بیشتری در سیستم‌های تسلیحات هسته‌ای خود انجام دهند- این موارد غیرقابل قبول است».

این درحالی است که دولت ایران چنین چیزی اعلام نکرده است و این کشور «سیستم تسلیحات هسته‌ای» ندارد. در واقع، این کشور هیچ برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد و بیش از پانزده سال است که چنین چیزی نداشته است. پمپئو با گفتن این سخنان، دروغ بسیار خطرناکی را تبلیغ کرده است و طبق معمول هرگز در مورد آنچه می‌گوید به چالش کشیده نمی‌شود.

دولت ترامپ از اینکه مردم را فریب دهد که فکر کنند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است درحالی که این طور نیست ناامید شده است. آن‌ها با فریبکاری پاسخ‌های مناسب ایران به نقض برجام از سوی آمریکا را به بدترین شکل تفسیر می‌کنند، با این امید که مردم متوجه ناکارآمدی سیاست‌های آن‌ها در قبال ایران نشوند.

گام سومی که دولت ایران این هفته اعلام کرد در واقع بدان معناست که آن‌ها دیگر نمی‌خواهند محدودیت‌های تحقیق و توسعه برجام را رعایت کنند. آن‌ها این اقدام را در پاسخ به ادامه جنگ اقتصادی که دولت ترامپ، پس از نقض برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها، علیه تهران در پیش گرفته است، انجام دادند.

در ادامه این گزارش آمده است: هدف آن‌ها از این گام‌های رو به عقب فشار آوردن به طرف‌های دیگر این توافق است تا به تعهدات خود عمل کنند. تا به امروز، متحدان اروپایی ما نتوانسته‌اند به وعده‌های خود عمل کنند و به این ترتیب ایران این گام‌ها را برداشته است.

ایران همچنان به کاهش تعهدات خود براساس این توافق که آمریکا بیش از یک سال پیش از آن خارج شد، ادامه می‌دهد. تا زمانی‌که آمریکا تحریم‌های نامشروع خود را حفظ کند، این کار ادامه خواهد داشت. این بدان معنا نیست که ایران قصد دارد به دنبال سلاح‌های هسته‌ای برود و مهم است که درک کنیم که اگر آمریکا حرف خود را نقض نمی‌کرد و از این توافق خارج نمی‌شد، هیچ یک از این‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

اگر آمریکا تحریم‌ها را کاهش دهد و یا لغو کند، به احتمال زیاد ایران با بازگرداندن برخی از اقدامات اخیر خود، به آن پاسخ خواهد داد. البته دولت ترامپ می‌خواهد ایران را از برجام خارج کند تا این توافق به هم بخورد، زیرا آن را مانعی برای ایجاد بهانه به منظور به وجود آوردن درگیری می‌داند.

نویسنده مقاله در پایان نتیجه‌گیری کرده است که: سیاست دولت ترامپ در قبال ایران یک شکست کامل بوده که به افزایش تنش بین آمریکا و ایران منجر شده است؛ تنشی که هر دو کشور از آن زیان می‌بینند. تنها راهی که پمپئو می‌تواند این سیاست را به مردم بفروشد، دروغ گفتن مداوم و بی شرمانه درباره ایران و توافق هسته‌ای آن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.