اسپوتنیک گزارش داد، ابوبکر عبدالمنعم رمضان، دانشمند مصری برای مشارکت در یک کارگروه پیرامون آلودگی دریایی در مراکش حضور یافته بود که این کارگروه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دوم تا ششم سپتامبر برگزار شد، اما این دانشمند مصری در جریان این سفر علمی جان خود را از دست داد.

در حالی که هیأت نظارت هسته‌ای در مصر می‌گوید که درگذشت این شخص به دلیل سکته قلبی بوده و این هیأت منتظر نتایج نهایی کالبدشکافی است، یک منبع قضایی گفت که دادستانی کل به گزارش کامل کالبدشکافی که دستور انجام آن را داده بود، دست نیافته است.

این منبع گفت: پزشکی که کالبدشکافی را انجام داده است، تأکید کرده که فوت وی در پی سکته قلبی بوده است اما گزارش کامل به دست دادستانی نرسیده و این فقط نتایج اولیه‌ای بیش نیست.

این منبع با بیان اینکه از مشارکت یک تیمی از مصر در انجام این تحقیقات اطلاع ندارد، تصریح کرد که مسئولان مراکشی تاکید دارند ابهامات مرگ این دانشمند مصری مشخص شود و تحقیقات‌شان فقط محدود به درخواست برای انجام کالبدشکافی جسد نشود، بلکه آن‌ها مسیرهای دیگری را نیز برای شناسایی ابهامات این پرونده در پیش بگیرند.

این منبع خواهان این شد که پیش‌داوری‌ها تا قبل از اعلام نتایج تحقیقات به ویژه گزارش کامل کالبدشکافی که دلایل واقعی مرگ را با جزئیات مشخص خواهد کرد، صورت نگیرد. پیش‌بینی می‌شود نتایج کالبدشکافی روز دوشنبه اعلام شود.

ابوبکر عبدالمنعم رمضان که در گذشته ریاست شبکه ملی نظارت بر تشعشعات در سازمان نظارت هسته‌ای مصر را بر عهده داشت، روز پنج شنبه در هنگام مشارکت در کارگروهی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون آلودگی دریایی برگزار کرده بود، از دنیا رفت.

پیش‌تر اخباری مبنی بر ترور این دانشمند با مسموم کردن وی منتشر شده بود؛ به ویژه اینکه او کمی قبل از مرگش آب پرتقال نوشیده بود.

اشرف ابراهیم، سفیر مصر در مراکش گفت: ابوبکر رمضان در هنگام نشست‌های این سازمان احساس خستگی کرد و برای رفتن به اتاقش کسب اجازه نمود اما خستگی‌های وی بیشتر شد و این مسئله را به اطلاع هتل خود رساند و مسئولان هتل نیز این مسئله را به برگزارکنندگان همایش اطلاع دادند و وی به بیمارستان انتقال یافت و از دنیا رفت.

در همین حال، یک مسئول مصری گفت که مقامات قاهره در بالاترین سطوح برای پیگیری جزئیات فوت این دانشمند مصری در شهر مراکش توجه نشان می‌دهند.

سامی شعبان، رئیس هیأت نظارت هسته‌ای مصر گفت که وزارت خارجه مصر و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنار مسئولان مراکشی و سفارت مصر در رباط اتخاذ تدابیر لازم را دنبال می‌کنند. این مسئول مصری گفت که تا این لحظه هیچ کس دلایل این مرگ را نمی‌داند.

پیش‌تر رسانه‌های مراکشی گزارش داده بودند که این دانشمند مصری در شرایطی مبهم از دنیا رفته است. این دانشمند در گذشته مسئولیت بررسی پیامدهای احتمالی راکتورهای هسته‌ای در دیمونا در اراضی اشغالی و مکان‌های دیگر را برعهده داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.