ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) به ویژه در دهه اول ماه محرم از جایگاه و احترام خاصی در بین ایرانیان برخوردار است و مردم کشورمان هر ساله به پاس عشق و علاقه به سرور و سالار شهیدان و با بهره گیری از باورهای شیعی،همواره یاد امام سوم خود و یاران با وفایش را گرامی می دارند. در این روزها و شب ها معمولا سینماها تعطیل هستند و از اکران فیلم های کمدی خودداری می کنند.همچنین تلویزیون هم به احترام این ایام سریال ها و برنامه های طنز و مفرح خود را پخش نمی کند. با این حال اما پدیده ای وجود دارد که بدون توجه به روز و ماه و سال همچنان جریان دارد و همه را هم با خود همراه می کند:فوتبال!

تیم ملی فوتبال ایران درست در همین روزهایی که مردم کشور مشغول عزاداری هستند،در کشور هنگ کنگ به سر می برد و قرار است عصر سه شنبه یعنی روز عاشورا به مصاف تیم ملی این کشور برود. بهانه بازی تیم ملی مقابل هنگ کنگ در عصر روز دهم ماه محرم،مروری داشته ایم بر مسابقات به یاد ماندنی تاریخ فوتبال ایران که با چالش های فراوان در دهه اول محرم و البته در ورزشگاه آزادی برگزار شده اند:

صعود به فینال آسیا در شب عاشورا

استقلال با هدایت ناصر حجازی تمامی رقبای عربی خود را کنار زده و حالا در نیمه نهایی آسیا قرار دارد. نیمه نهایی ای که عصر تاسوعا(شب عاشورا) باید بین استقلال و دالیان چین در استادیوم آزادی برگزار شود. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران رخ داد و طبق گفته کامران منزوی باعث شده بود تا برخی استقلالی ها را خائن و غیرمذهبی قلمداد کنند چون می خواهند در شب عاشورا فوتبال بازی کنند. با این حال این مسابقه طبق تقویم کنفدراسیون فوتبال آسیا در آن روز و در حضور بیش از یک صد هزار هوادار استقلال برگزار شد. هوادارانی که در تمام طول ۱۲۰ دقیقه مسابقه با سینه زدن و خواندن نوحه های مذهبی، هم ارزش های عاشورا را زنده نگه داشتند و هم به تیم خود انگیزه و انرژی بخشیدند به گونه ای که استقلال بازی ۳-۲ باخته را در نهایت با برد ۴-۳ عوض کرد و علی موسوی پس از زدن گل طلایی با آن خوشحالی معروف خود،سینه زنان به سمت هواداران حاضر در جایگاه ۸ استادیوم آزادی رفت.

نکته عجیب ماجرای بازی در آن روز این بود که صداوسیما به بهانه ایام عزاداری زیر بار پخش این مسابقه حساس نرفت و میلیون ها ایرانی نتوانستند صعود نماینده ایران به فینال جام باشگاه های آسیا را تماشا کنند. دو روز بعد یعنی فردای عاشورا استقلالی ها یک بار دیگر با شال سبز و پرچم مشکی پا به چمن آزادی گذاشتند تا در حضور بیش از ۱۲۰ هزار هوادار حاضر در استادیوم و ده ها هزار نفری که پشت در های بسته استادیوم مانده بودند برای کسب ستاره سوم به مصاف جوبیلوی ژاپن بروند که در نهایت موفق به انجام این کار نشدند و تیم حجازی آسیا را با نایب قهرمانی ترک کرد.

 

غلبه بر کره در حسینیه آزادی

۱۷ سال پس از داستان استقلال و بازی اش در ایام تاسوعا و عاشورا،نوبت به تیم ملی فوتبال ایران رسید تا طبق اعلام AFC در شب عاشورا در استادیوم آزادی از کره جنوبی میزبانی کند. اتفاقی که اعلام رسمی آن واکنش منفی و تند انصار حزب الله را به دنبال داشت و آن ها با برپایی تجمعاتی اعلام کردند که اجازه برگزاری این مسابقه را در تهران نخواهند داد. فدراسیون فوتبال هم تمام تلاش خود را کرد که تا این مسابقه در این روز برگزار نشود و حتی گفته شد که ایران حاضر است میزبان و مهمان این مسابقه عوض شود و تیم ملی در این تاریخ به سئول برود تا با کره جنوبی دیدار کند اما تمامی این مسائل رد شد و به جایی نرسید تا در نهایت این مسابقه با تایید شورای عالی امنیت عالی در عصر روز تاسوعا در استادیوم آزادی تهران برگزار شود. پس از این اتفاق موجی از حمایت از تیم ملی از سوی اقشار مختلف سراسر کشور را برداشت و مردم با حضوری پر شور در استادیوم آزادی به حمایت از تیم ملی پرداختند.

 درست مثل بازی ۱۷ سال قبل استقلال بازهم این مردم بودند که به بهترین شکل مجلس عزای امام حسین را در به صورت صد هزار نفری برگزار کردند و به عبارت "حسینیه آزادی" معنا بخشیدند. جمعیت سیاه پوشی که در یک دست پرچم ایران داشت و در دستی دیگر پرچم یا حسین،با تمام قوا از تیم ملی حمایت کردند تا کره جنوبی پر ادعا این بار هم مقابل شاگردان شجاع و جنگنده کارلوس کی روش حرفی برای گفتن نداشته باشد و تیم ملی با تک گل سردار آزمون بتواند کره جنوبی را شکست دهد و در شب عاشورایی استادیوم آزادی قدم بلندی برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ بردارد.

 

5256151

کامبک پرسپولیس در شب هشتم محرم

با قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در فصل گذشته،مشخص شد که بازی برگشت پرسپولیس و الدحیل قطر در استادیوم آزادی باید شب تاسوعا برگزار شود. اتفاقی که بلافاصله باعث شد تا فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را به کار ببند و بازی را یک روز جلوتر بیندازد تا این بازی در شب هشتم ماه محرم برگزار شود و یک بار دیگر حواشی سابق پیش نیاید. با این حال پرسپولیسی ها در استادیومی که یک بار دیگر حال و هوای حسینی داشت،در حالی که نیمه اول را هم 1-0 به حریف قطری خود باخته بودند توانستند در نیمه دوم با رقم زدن کامبکی به یاد ماندنی 3 گل به الدحیل بزنند و مقتدرانه راهی نیمه نهایی آسیا شوند.

5256152

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.