«مصدق‌مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل هراس اسرائیل از حملات مجدد حزب‌الله لبنان عنوان کرد: اخیراً منابع خبری اسرائیل به صورت کاملاً واضح و مشهود اعلام کرده‌اند که ارتش ارژیم صهیونیستی و مجموعه‌ ارگان‌های نظامی و امنیتی آن معتقدند که حزب‌الله در حال طراحی و آماده‌سازی اقدام جدید علیه اسرائیل است و همچنان در آماده‌باش به سر می‌برند. این موضوع را قبلاً حزب‌الله لبنان اعلام کرده بود که حمله به پادگانی در آویویم صرفا یک پاسخ ابتدایی و کوتاه است و حتی اعلام کرده بودند که پاسخ اصلی را به موقع خواهند داد. ظاهر امر از این قرار است که اسرائیل از این موضوع هراس دارد اما بحث اینجاست که صهیونیست‌ها فکر نمی‌کردند که حزب‌الله لبنان چند مرحله‌ای عمل کند. برآورد آنها این بود که حمله‌های حزب‌الله به صورت سطحی انجام نمی‌شود و آنها برای یک حمله تمام‌عیار حاضر بودند که این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: حزب‌الله پاسخ اول را به صورت ابتدایی ارائه کرد؛ چراکه نمی‌خواست برگ برنده خود را دم انتخابات رو کند و منتظر است تا معادلات را به صورت دیگر تغییر دهد. حزب‌الله به خوبی می‌داند که اگر جواب تمام‌عیار به اسرائیل بدهد، آن‌موقع نتانیاهو از این موضوع به نفع خود در انتخابات اسرائیل استفاده خواهد کرد و همین موضوع می‌تواند معادلات سیاسی در داخل تل‌آویو را به نفع نتانیاهو رقم بزند. لذا حزب‌الله به دنبال آن است تا در موقع مشخص (که احتمال دارد بعد از انتخابات اسرائیل باشد) پاسخ اسرائیل را بدهد. استراتژی حزب‌الله نه تنها از حیث سیاسی و نظامی بلکه از منظر روانی هم درست و حساب شده است؛ عدم حمله گسترده به سرزمین‌های اشغالی از سوی حزب‌الله باعث می‌شود که شهرک‌نشین‌ها در هاله‌ای از ابهام و زیر سایه تهدید و ترس به زندگی خود ادامه دهند و همین موضوع می‌تواند فضای داخلی اسرائیل را علیه نتانیاهو مهندسی کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه نتانیاهو نتوانسته غزه را آلوده سناریوی خود کند، گفت: نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال آن بود تا بتواند غزه را به هر ترتیب که شده فتح کند اما حالا نمی داند که باید از کجای ماجرا شروع کند. او به دنبال آن بود تا بتواند لبنان را زیر آتش ببرد تا نهایتاً خروجی مناسب با فضاسازی رسانه‌ای را نصیب خود کند. نتانیاهو در تنگنای سیاسی گیر افتاده که از یک سو فشار بر کابینه او افزایش پیدا کرده و از جهتی دیگر به دنبال آن است تا به هر نحوی که شده در انتخابات پیش‌رو خروجی صندوق‌ها را به نفع خود رقم بزند. مساله اینجاست که اغلب ساکنان شهرک‌های صهیونیستی را «یهودیان اشکنازی» تشکیل می‌دهند و بلاتکلیفی سیاسی و امنیتی آنها باعث شده تا حس آرامش از آنها گرفته شود.

مصدق‌پور افزود: اسرائیل به دنبال آن است تا شروع کننده جنگ جدید علیه لبنان یا فلسطینی‌ها نباشد و از این منظر به دنبال آن است که حزب‌الله شروع‌کننده نزاع باشد نه تل‌آویو. نتایناهو به خوبی می‌داند که مسئولیت هرگونه آسیب به اسرائیل آن هم در وضعیت فعلی به عهده خودش خواهد بود و از این‌رو دست به عصا راه می‌رود. این وضعیت به حدی برای او خطرناک است که با یک حمله کوچک از سوی حزب‌الله لبنان، نه تنها سیاسیون و کابینه نتایناهو بلکه ساختار اطلاعاتی و نظامی آنها هم در رعب و وحشت به سر می‌برند و تمام ارکان آنها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. مساله دیگر این است که اسرائیل مجدداً قصد دارد برای فرار از وضعیت فلسطین، لبنان را مورد هدف قرار بدهد واین به معنای فرار از وضع موجود است.

وی در پایان تصریح کرد: دستگیری تعدادی از تروریست‌ها که به دنبال انفجار در لبنان دستگیر شده‌اند گواه این است که اسرائیل به دنبال ناامن کردن محیط لبنان است؛ چراکه بسیاری از آنها از صحرای سینای مصر به لبنان روانه شده‌اند و کاملاً مشخص است که برای انجام یک عملیات هدفمند وارد لبنان شده‌اند. در این میان اظهارات پمپئو در مورد جزئیات جدید معامله قرن و متن سند آن را نباید از قلم بیاندازیم؛ چراکه تمام فعل و انفعالات فعلی آنهم در آستانه انتخابات اسرائیل به نوعی یک سناریوی درهم تنیده شده برای نجات نتانیاهو از مخمصه فعلی است. در مقابل کاملاً مشخص است که حملات اخیر اسرائیل و پاسخِ ابتدایی حزب‌الله به آن وحدت ملی در سطح لبنان و همبستگی را تعمیق کرد؛ تا جایی که مواضع مقامات لبنان با یکدیگر در یک راستا قرار گرفت. لذا احتمال دارد پاسخ اصلی حزب‌الله به زودی انجام شود اما به هر ترتیب آراء نتانیاهو ریزش خواهد داشت.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.