شاید تأثیرگذارترین صحنه‌های اپیزود مربوط به شهادت وهب در «مختارنامه» همان سکانس پرتاب سَرِ وهب توسط مادرش باشد. جایی که نشان‌دهنده ایثار و از خودگذشتگی تمام مادران شهداست. مادرانی که امروز هم باکی از شهادت فرزندان‌شان در راه خدا ندارند. شاید سرچشمه این همه از خودگذشتگی و ایثار به همان مادران شهدای کربلا برگردد.

ام‌وهب هم یکی از بانوان بزرگ و طلایه‌دار تاریخ است که «بهناز توکلی» بازیگر آن در گفتگویی یکی از سخت‌ترین لحظاتِ «مختارنامه» را همین سکانس دانست.

بعد از شهادت «وهب»، شمر دستور می‌دهد که پیکرش را به صلیب بکشند و به دستور عمر به سعد هم سر از تنش جدا می‌کنند. یکی از اشقیا، سر را به طرف بانوان کربلا می‌برد و به سمت مادر وهب می‌اندازد. مادر وهب که این صحنه را می‌بیند به طرف لشکر شمر می‌رود و سر را به طرف لشکر عمر بن سعد پرتاب می‌کند. اینجاست که آن دیالوگ تأثیرگذار را فریاد می‌زند: «در مرام ما نیست چیزی که در راه خدا داده‌ایم را پَس بگیریم.»

 

بهناز توکلی بازیگر نقش «مادر وهب» درباره آن صحنه معروف گفت: «آن‌قدر این نقش موثر و لحظاتش ما را تحت تأثیر قرار می‌داد که فراموش کردم پاهایم در زمان فیلمبرداری تاول زده‌اند. صحنه‌ای که سَرِ وهب به طرف شمر پرتاب می‌شود؛ آن محیط هم مملوء از خاک‌های آلوده به فضولات حیوانات بود که تمام پاهایم زخم شد. با این وجود پای من پُر از خاک شده بود.

وی با اشاره به اینکه کار بسیار سختی بود مادر وهب باشم، افزود: مسئولیت بزرگی را به من سپردند و کار سختی بود که مادر وهب باشم. در تجربه اول با داود میرباقری، بازیگر «معصومیت از دست رفته» شدم؛ اینجا هم مادری را بازی کردم که سراسر درس‌آموز است. آنقدر جای همذات‌پنداری داشت که اگر خودم هم جای این بانو بودم، همین کار را می‌کردم؛ این نقش را با تمام سختی‌اش پذیرفتم.

توکلی این روزها کمتر در تلویزیون و سینما دیده می‌شود؛ درباره این کم‌کاری‌ها گفت: من در این سی سال گزیده کار بودم و نمی‌توانم هرکاری را انجام دهم و اصطلاحاً بازیگر هر نقش و کاری نیستم! وضعیت کارها خیلی افت کرده و کار خوب باشد می‌پسندم. من اعتقادم بر ماندگاری نقش و نوستالژی شدن برای مخاطب است. الان مرا با نقشِ مادر وهب می‌شناسند و برای من باعث مباهات است چنین نقشی در سریال‌های کشورم ماندگار شد.

بازیگر نقش «مادر وهب» گفت: خانواده وهب چند درجه بالاتر از یک خانواده‌ای هستند که فرزندشان به شهادت رسیده، مسلمان بوده‌اند؛ این خانواده مسلمان نیست و در واقع انسانیت را به اوج خودش می‌رسانند. من بازیگر نقش «مادر وهب» شدم که برای انسانیت و اخلاق احترام ویژه‌ای قائل هستم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.