تیم ملی فوتبال ایران روز سه شنبه در کشور هنگ کنگ به مصاف تیم ملی فوتبال این کشور می رود و اولین دیدار خودش در جریان انتخابی جام ملت های آسیا و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را برگزار خواهد کرد. هنگ کنگ شاید در گروهی با حضور تیم هایی عراق و بحرین در کنار کامبوج ساده ترین حریف ایران باشد و ملی پوشان کشورمان در بازی روز سه شنبه شانس خیلی زیادی برای کسب پیروزی خواهند داشت. تیم ایران در حالی اولین بازی خودش را مقابل هنگ کنگ برگزار می کند که تیم حریف همین چند روز پیش اولین دیدار خودش را مقابل کامبوج در زمین این تیم برگزار کرد و به تساوی ۱-۱ رسید. نتیجه ای که برای میزبان ایران در بازی سه شنبه نتیجه بدی نبود.

 

هنگ کنگ که تیم صدوسی‌نهم در رده بندی فیفا است و در رنکینگ تیم های آسیایی هم تفاوت زیادی از نظر جایگاهی با تیم ملی فوتبال کشورمان دارد، سال های زیادی است که حضور در رقابت های جام ملت های آسیا را تجربه نکرده. این کشور که تا به حال به جام جهانی هم صعود نکرده در واقع سه بار فقط به رقابت های جام ملت های آسیا رسیده که به سال های ۱۹۵۶، ۱۹۶۴ و ۱۹۶۸ برمی گردد. آن هم زمانی که تیم های کمی در همچین رقابتی شرکت می کردند. میزبان ایران در بازی روز سه شنبه در جریان انتخابی جام ملت های ۲۰۱۹ امارات نسبت به همه سال های گذشته بیش از پیش نزدیک به صعود بودند اما باز هم موفق به انجام چنین کاری نشدند و حالا هم با قرار گرفتن در گروهی با حضور ایران و عراق و بحرین بعید است شانس زیادی برای صعود داشته باشند.

روی نیمکت هنگ کنگ این روزها یک چهره فنلاندی می نشیند که چندان هم ناشناخته نیست. میکسو پاتلاینن ۵۲ ساله که سابقه مربیگری در تیم ملی کشورش را هم دارد. او بیش از هفتاد بار هم لباس تیم ملی کشورش را در رقابت های مختلف به تن کرد و یکی از فوتبالیست های شناخته شده در کشور اروپایی فنلاند است. پاتلاینن در تیم های باشگاهی زیادی از جمله هایربنیان و داندی یونایتد در فوتبال اسکاتلند مربی گری کرده. بزرگ ترین افتخار دوران مربی گری او اما می تواند انتخاب به عنوان بهترین مربی فصل لیگ اسکاتلند در سال ۲۰۱۱ لقب بگیرد.

در جمع بازیکنان هنگ کنگ هم ستاره بزرگی یافت نمی شود. بیش از ۹۰ درصد شاگردان پاتلاینن در تیم های کشور خودشان بازی می کنند. تنها لژیونر های تیم ملی هنگ کنگ هم در سوپرلیگ چین بازی می کنند. اندی راسل ۳۱ ساله که برای باشگاه هبی بازی می کند در کنار الکس آکانده می توانند بهترین های هنگ کنگ باشند. یاپ هونگ فای ۲۹ ساله هم که وظیفه سخت محافظت از دروازه تیم ملی هنگ کنگ را دارد باتجربه ترین مهره حریف ایران به حساب می آید. البته که او با ۷۰ بازی ملی کاپیتان تیم ملی کشورش نیست و بازوبند کاپیتانی روی بازوی هوانگ یانگ ۳۵ ساله بسته می شود. بازیکنی که مثل چند بازیکن دیگر هنگ کنگ متولد چین است و برای حضور در تیم ملی تابعیت هنگ کنگ را گرفته. تابعیت کشوری که شاید هیچوقت در راه رسیدن به رویاهای خودش موفق نشده باشد اما انگیزه زیاد برای تلاش تنها چیزی است که در آن پنهان نمی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.