این مقام سعودی که اظهاراتش عصر دوشنبه در خبرگزاری رویترز منتشر شد،افزود: عربستان سعودی می خواهد در آینده اورانیوم را غنی سازی کند و با این اورانیوم سوخت لازم برای نیروگاه برق هسته ای اش که در برنامه دارد تا آن را بسازد، تامین کند".

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان گفت: " ما با احتیاط کامل داریم اقدام می کنیم ... ما داریم این کار را با دو رآکتور هسته ای آزمایش می کنیم".

وزیر انرژی عربستان به "برنامه" ای اشاره کرد که کشورش قصد دارد یک مناقصه بین المللی اعلام کند و ساخت دو باب رآکتور هسته ای تولید برق را به مناقصه بگذارد.

این اولین رآکتورهای تولید برق هسته ای در میان کشورهای حاشیه خلیج عرب فارس خواهد بود.
بن سلمان یادآور شد که در نهایت امر، هدف پادشاهی سعودی این است که چرخه کامل برنامه هسته ای را اجرا کند که مشتمل است بر تولید و غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت هسته ای .

انتظار می رود مناقصه مزبور در سال 2020 اعلام بشود. پروژه چندین میلیارد دلار ارزش دارد و تا به حال شرکت هایی از کشورهای روسیه، کره جنوبی، چین و فرانسه گفت و گوهای اولیه را در این زمینه انجام داده اند.

این گامی است برای ورود به یک مرحله حساس؛ و مطمئنا" برای تمام شرکت های آمریکایی که درگیر این برنامه هستند، دردسرساز خواهد بود.

بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان در همین حال اعلام کرده است که می خواهد از فلز برای ایجاد تنوع در ترکیبات انرژی اش استفاده کند.

مشکل هم همینجاست. اورانیوم وقتی غنی می شود آن موقع استفاده دو منظوره پیدا می کند؛ هم برای اهداف صلح آمیز و هم برای ساخت سلاح هسته ای .

گره کار هم در همین مرحله است. نگرانی اصلی غرب و کشورهای منطقه از کارهای اتمی کشورهای مختلف هم در همین مرحله است.

اتفاقا" دغدغه واشنگتن هم همین غنی سازی اورانیوم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.