علی خزاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: قمه‌زنی یکی از بدعت‌های عزاداری حسینی است که دشمنان با خرید پارچه سفید و قمه به صورت عمده و توزیع رایگان بین عزاداران سعی در ترویج این خرافه بین مسلمانان دارند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر دشمنان با ایجاد حاشیه و پخش تصاویری از قمه‌زنی در فضای مجازی سوء استفاده خود را از مراسم عزاداری می‌برند، افزود: ایجاد حاشیه و آسیب‌های عزاداری دشمنان، به ضرر فرهنگ عاشورایی و باعث مخدوش کردن چهره اسلام واقعی و همچنین ایجاد نحله‌های انحرافی می‌شود.

رئیس شورای هیات های مذهبی استان کردستان عنوان کرد: خوشبختانه با هوشیاری مردم و مسئولان هیاتهای مذهبی، خرافه‌ها و بدعت‌های عزاداری در حال رسیدن به صفر است که از جمله آن قمه‌زنی بوده که در کردستان به صفر درصد رسیده است.

وی ادامه داد: هدف قیام امام حسین(ع) دادخواهی مظلومان و مقابله با ظالم بوده در حالی که وجود بدعت و انحراف و خرافه خود ظلم بزرگی در حق سرور و سالار شهیدان و فرهنگ عاشورایی است.

خزاعی با بیان اینکه، امر به معروف و نهی از منکر هدف اصلی قیام عاشورا بود، تصریح کرد: مقابله با دشمن و منکرات ایجاد شده دشمن، خود یک نهی از منکر است که باید در هیات های مذهبی مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: در کنار استقبال بی‌حد و مرز از آیین‌های عزاداری امام حسین(ع)، باید مراقب باشیم که مداحان نفوذی دشمن و افراد حاشیه‌دار از فرهنگ عاشورایی سوء استفاده نکنند چراکه این افراد هدفمند وارد دسته جات عزاداری می‌شوند.

رئیس شورای هیات های مذهبی استان کردستان، اجرای مداحی با ریتم‌های غیراسلامی و اشعار غلط و شبهه دار را یکی دیگر از آسیب‌های عزاداری امام حسین دانست و اعلام کرد: مداحان نباید سعی کنند تا به هر طریقی و قیمتی اشک مردم را جاری کند و فرهنگ امام حسین(ع) را زیر سؤال ببرند بلکه باید سندخوانی کنند و با مطالعه وارد هیأت شوند.

وی اعلام کرد: سینه‌زنی با بدن لخت و پا کوبیدن‌های بی اساس از دیگر آسیب‌های جدی عزاداری است چراکه لخت شدن در معابر عمومی مغایر با فرهنگ و موازین اسلامی بوده ولو اینکه برای عزاداری حسینی باشد.

خزاعی استفاده از صداهای گوش خراش و آزار دهنده و عدم رعایت حق‌الناس را موجب بی‌اثر شدن عزاداری‌های حسینی دانست و گفت: رعایت حقوق اجتماعی و فردی و دفاع از حق‌الناس باید سرلوحه کار هیئات مذهبی باشد نه اینکه خود هیئات عامل برهم زدن آن باشند.

وی با تاکید بر اینکه نفع معنوی هیچگونه سنخیتی با مزاحمت و آزار دیگران نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: ما باید منتقل‌کننده فرهنگ عاشورایی به نسل‌های جدید باشیم و نباید با ایجاد بدعت و انحراف این گنجینه الهی را از دست دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.