یک شرکت ایرانی نمونه اولیه دستگاه تشخیص سریع حمله قلبی را ساخته است. این دستگاه که در آن از گرافن به عنوان بستری برای افزایش سیگنال و نیز حساسیت استفاده شده، ابعاد کوچکی داشته و قابل حمل است. پیش‌بینی می‌شود این دستگاه تا یک سال آتی به مرحله تولید انبوه برسد.

سرور یوسفی نسب نوبری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: طی سال‌های اخیر پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که برای افراد مشکوک به حمله قلبی، گرفتن نوار قلب و بررسی علائم بالینی کافی نیست چرا که هریک از این‌ها می‌تواند خطا داشته باشد و این خطا جان بیمار را به مخاطره می‌اندازد. از این رو آزمایش خون برای تشخیص زیست‌شناساگرهای مرتبط با این بیماری ضروری است.

 یوسفی نسب خاطر نشان کرد: هنگام بروز حمله قلبی برخی از سلول‌های قلبی دچار زوال ساختاری شده و این باعث تولید ترکیبات ویژه‌ای می‌شود که با تشخیص آن‌ها می‌توان بروز حمله قلبی را شناسایی کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آزمایش خون رایج در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها حداقل یک ساعت زمان نیاز دارد تا این زیست‌شناساگرها را تشخیص دهد. از آنجایی که ساعت‌های اولیه بروز حمله قلبی، زمان طلایی برای درمان است و تعلل ممکن است شانس موفقیت درمان را کاهش دهد وجود دستگاه تشخیص سریع حمله قلبی می‌تواند به پزشک در یاری رساندن به بیمار کمک کند.

به گفته وی، ما با استفاده از صفحات گرافن، آزمایشگاه روی تراشه‌ای ساختیم که می‌تواند با مقدار بسیار کمی از خون بیمار در مدت زمان کمتر از بیست دقیقه حمله قلبی را در بیمار تشخیص دهد. این دستگاه قابل حمل و استفاده از آن ساده‌تر بوده و نتایج دقیقی ارائه می‌دهد.

وی افزود: زیست‌شناساگر نشانگر بیماری با معرف‌های ویژه‌ای ترکیب شده و در نتیجه آن ترکیبات الکتروفعالی آزاد می‌شود که این ترکیبات در نهایت بر روی نانوصفحات‌ گرافن تولید سیگنال می‌کند. نانوصفحات گرافن به واسطه‌ی افزایش سطح و نیز هدایت بالایی که دارند باعث می‌شود که حساسیت اندازه‌گیری افزایش یابد.

یوسفی نسب از تولید نمونه پروتوتایپ این محصول و موفقیت در تست‌های عملکردی این دستگاه خبر داد و افزود: از سال گذشته به دنبال گرفتن CE برای این فناوری بودیم که پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده بتوانیم آن را دریافت کنیم. پس از انجام کارآزمایی‌های بالینی، تولید انبوه این دستگاه آغاز خواهد شد که پیش‌بینی می‌کنیم تا یک سال آینده این محصول وارد خط تولید انبوه شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.