اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و فعلی آموزش‌ و پرورش،‌ گفت: آقای بطحایی خودش استعفا داد، من وقتی خبردار شدم که با استعفای وی موافقت شده بود. این اتفاق در ایام تعطیلات عید فطر بود و من خبر را در موبایل دیدم. تعجب کردم که ایشان هوس مجلس به سرش زده است.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: اولین متضرر انتخاب حاجی میرزایی من خواهم بود. او شش سال برای اداره دولت خیلی به من کمک کرد. بخش مهمی از استحکام، انسجام و نظم مصوبات دولت مرهون کار حاجی میرزایی بود. وی مدیری صاحب فکر و با برنامه است و قدرت هماهنگی دارد.

اهم سخنان اسحاق جهانگیری را به نقل از ایسنا، ایلنا و میزان بخوانید: 

*مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر اجرای اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش به ویژه سند تحول بنیادین تاکید دارند و وزرای آموزش و پرورش نیز تاکنون برنامه‌های ارائه شده از جانب خود را با این اسناد بالادستی منطبق کرده‌اند.

*{با اشاره به شرایط پیچیده فعلی کشور}: آمریکایی‌ها از اردیبهشت ۹۷ به بعد که از برجام خارج شدند راهبرد فشار حداکثری را در قبال ایران اتخاذ کردند و هدف ابتدایی‌شان از اتخاذ این راهبرد فروپاشی جمهوری اسلامی و حتی فروپاشی ایران بود و در مراحل بعدی از اتخاذ این راهبرد، فروپاشی اقتصاد ایران را در نظر داشتند. از همین رو یک جنگ اقتصادی نابرابر وظالمانه را به ما تحمیل کردند.

* ما در مواجهه با این جنگ نابرابر اقتصادی یکسری تصمیمات اقتصادی اتخاذ کردیم که حتما در فرصت مناسب در رابطه با این تصمیمات اقتصادی صحبت خواهیم کرد، اما باید در نظر داشت که در شرایط جنگ اقتصادی یک تصمیم فقط جنبه‌های اقتصادی ندارد بلکه مهمترین اولویت‌ها در اتخاذ چنین تصمیمی مسائل امنیتی است.

* راهبرد نظام که رهبری آن را تعیین کردند مقاومت فعال در مقابل فشار حداکثری دشمن بود، کشور اکنون شوک‌های روانی را پشت سر گذاشته است و روند شاخص‌های اقتصادی رو به بهبود است. برخی می‌گفتند تورم چند ده درصدی در کشور حاکم می‌شود یا اقتصاد کشور شبیه ونزوئلا می‌شود یا این که از قیمت‌های نجومی برای نرخ ارز صحبت می‌کردند اما در حال حاضر ثبات در اقتصاد به وجود آمده که یک دلیل مهم آن که در راس همه عوامل است، تحمل مردمی است که یک بار دیگر ثابت کردند یک ملت و یکپارچه هستند.

* با نه گفتن به مطالبات جوانان مشکل حل نمی‌شود.

* یکی از رویکردهای آموزش و  پرورش باید این باشد که کودکی و نوجوانی به رسمیت شمرده شود. کودک حق بازی ، ورزش و برخورداری از نشاط و شادی دارد، ما باید این حقوق را به رسمیت بشناسیم.

* وقتی این حقوق را به رسمیت نمی‌شماریم در برابر حوادثی قرار می‌گیریم که باید برای حل آنها از کل حیثیت نظام استفاده کنیم. ما باید کاری کنیم که کودکان و نوجوانان به کشور، دین، مدرسه و خانواده خود حس تعلق زیادی پیدا کنند. ما به عنوان دولت مسئول کل ملت با همه تنوع و تکثر آن هستیم. ما از هر رنجی که هر دختر و پسر ایرانی دارد باید آزار ببینیم و احساس آرامش نکنیم که چرا آنها در رنج هستند. ما باید زمینه رنج کودکان، نوجوانان و جوانان را از بین ببریم. با نه گفتن به مطالبات آنها مشکلی حل نمی‌شود باید روش‌های پیدا کنیم تا به مطالبات آنها پاسخ داده شود و هم اصول نظام حفظ شود.

* در سال‌های ۱۳۰۰ که قحطی به  ایران آمده بود پس از رهایی از قحطی اولین تصمیم این بود دارالمعلمین تاسیس شود. این نشان می‌دهد آموزش و پرورش محوری‌ترین رکن جامعه است. توسعه علمی کشور مهمترین ماموریت آموزش و پرورش است بنابراین باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرد. سرمایه گذاری در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری مصرفی است، نه هزینه‌ای.

* جامعه ایرانی باهوش و با استعداد است اما ارزش افزوده زمانی از آن حاصل می‌شود که از هوش‌ها و استعدادها بهره برده شود. در عصر دانایی قرار گرفته‌ایم که در این عصر سرعت تغییر و تحولات خیلی سریع است از این رو مقابله با جهان تغییر و تحول با مدرسه ثابت امکان‌پذیر نیست. باید دانش‌آموزان با توسعه گفتگو در کشورمان فعالیت کنند نه با سکوت و انفعال. لذا آموزش و پرورش ما باید کانون گفتگو، منطق، دسترسی به معیارهای ارزشی، معنوی، اخلاقی و راستی باشد. آموزش و پرورش باید قادر باشد انسان‌های پرسشگر، با تفکر، نقاد و مشارکت جو تربیت کند. کسی که از مدرسه بیرون می‌آید باید صاحب نوآوری و خلاقیت باشد.

* در این ۶ سال ریاست جمهوری آقای روحانی چهار سال را در تحریم بودیم، با همه این محدودیت‌ها من احساس می‌کنم دولت در تخصیص بودجه آموزش و پرورش تلاش زیادی کرد تا این سهم نسبت به همه دستگاه‌ها بالاتر باشد، ولی به هر حال یک سری موانع نیز وجود دارد. شرایط سخت زندگی معلمان به عنوان موتور اصلی این بخش برای ما محرز است. امیدوارم با همه محدودیت‌هایی که داریم و با پیگیری‌های آقای حاج میرزایی بازهم بتوانیم در دولت سهم بیشتری را به آموزش و پرورش اختصاص دهیم. خوشبختانه در همه نظرسنجی‌ها معلم مهم‌ترین شغل در جامعه است. مردم ما به حرفه معلمی با حرمت نگاه می‌کنند.

*{ با اشاره به کاهش مدارس کپری}: ما شاید در سابق مدارس کپری زیادی داشتیم اما اکنون کاهش داشته است ولی فاصله مدارس هوشمند و مدارس کپری بسیار زیاد است و باید این فاصله را به سرعت کم کنیم. هم دولت باید همت کنند و منابع مورد نیاز را تأمین کند و هم باید نهادهای مدنی و جامعه نقش خود را به خوبی انجام دهند. این پرسش مطرح است که در کل رویکرد ما نسبت به پدیده‌های مختلف انجام چگونه است؟ آموزش و پرورش چه  رویکردی دارد؟ به نظرم آنچه که باید هم در آموزش و پرورش و هم در جامعه با حساسیت دنبال شود این است که کودکی و نوجوانی را به رسمیت بشناسیم شاید این در برنامه جایی نداشته باشد اما بسیار مهم است.

* مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان باید باز شود. به هر حال ۹۰۰ هزار فرهنگی در آن جا سهم دارند. در کشور ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد و ایران کشوری ثروتمند است که باید این ظرفیت‌ها را به فعلیت دربیاوریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.