آناتولی گزارش داد، این اعتراضات در پی تظاهرات ادامه‌دار ۲۴ مادر معترض به ربوده شدن فرزندانشان توسط پ.ک.ک در استان دیاربکر در شرق ترکیه رقم خورد.

این تظاهرات گسترده تحت شعار "تروریسم را محکوم کنیم، خواستار برادری شویم" برگزار شد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، در تظاهرات مربوط به استان "وان" حدود ۵۱ سازمان غیردولتی به علاوه فرماندار استان و شهردار شهر وان و قانونگذاران حزب حاکم عدالت و توسعه شرکت کردند.

در این تظاهرات معترضان پرچم ترکیه را حمل و علیه پ.ک.ک که تا کنون در حملاتش باعث کشته شدن نزدیک به ۴۰ هزار تن در این کشور شده، شعار می‌دادند. آنها از جمله شعار می‌دادند: "ترکها و کردها بردارند، جدایی‌طلبان موش هستند".

در استان هکاری در جنوب شرق ترکیه نیز چندین تن از مقامهای دولتی، قانونگذاران و نمایندگان سازمانهای غیردولتی حضور پیدا کردند.

ادریس آق‌بویوک، فرماندار این استان اظهار کرد: من امیدوارم که جنگ با تروریستها تا زمانی که حتی یک تروریست هم در این سرزمین وجود نداشته باشد، ادامه یابد. کسانی که به سمت مردم بی‌گناه ما سلاحشان را نشانه می‌روند مجازات خواهند شد.

تظاهرکنندگان همچنین حمایتشان را از مادران معترض به اقدام پ.ک.ک در به خدمت گرفتن کودک-سربازان در استان دیاربکر اعلام کردند.

سویم بوزان،، یک معترض در سخنرانی در استان هکاری به نمایندگی از این مادران گفت: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که بیشترین درد و رنج را از تروریسم متحمل شده است. من از جوانانی که فریب پ.ک.ک را خورده و توسط این گروه شبه نظامی به کوهستانها برده شده‌اند، می‌خواهم که بیایند و درد و رنجهای مادرانشان را تخفیف داده و خودشان را به دولت ما تسلیم کنند شما نباید به عنوان مهره مورد استفاده قرار بگیرید.

تظهارات مشابهی نیز در دیگر استانهای ترکیه شامل استانهای موش، بیتلیس و سعرد برگزار شد.

از جمله استانهای دیگری که در آنها چنین اعتراضاتی علیه پ.ک.ک برگزار شد عبارتند از استانهای ماردین، شرناک و باتمان.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.