به گزارش روزنامه دیلی میل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه سه سناتور کنگره در حال پیش‌نویس طرحی در این خصوص‌ هستند. ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود "در موضوع بررسی سوابق خریداران اسلحه و امور دیگری که باید در مورد حمل اسلحه انجام گیرد، پیشرفت زیادی صورت گرفته است".

این وعده پس از آن مطرح شد که بتو اورورک، از کاندیداهای دموکرات انتخابات آمریکا، طی مناظرات ریاست جمهوری اظهار داشت خاتمه دادن به مالکیت سلاح یکی از ضرورت‌ها است.

اورورک در سخنانش گفته بود: "ما AR-۱۵ و AK-۴۷های شما را خواهیم گرفت. ما اجازه نخواهیم داد تا از این [سلاح‌ها] علیه هم‌وطنان آمریکایی‌مان استفاده به عمل آید".

در پی تیراندازی‌های جمعی کور که اخیرا در شهرهای ال‌پاسو و دیتون رخ داد، ترامپ به پیاده‌سازی "بررسی سوابق معنادار" وعده داد. تیراندازی‌های مذکور که با فاصله کمی از هم رخ داد، مجموعا جان ۳۲ تن را گرفت و ۵۱ زخمی بر جای گذاشت.

پیش‌تر ترامپ پس از گفت‌وگو با "انجمن ملی سلاح" آمریکا "مشکلات سلامت روانِ" مهاجمان را به جای قوانین حمل اسلحه، عامل کشتارهای خونبار خوانده بود. وی در این باره گفته بود: "ما رویه‌ای داریم که در آن، سوابق [مالکان سلاح] به طور جدی بررسی می‌شوند؛ دموکرات‌ها می‌خواهند با ضبط کردن تسلیحات آمریکایی‌های پایبند به قانون‌، آنان را وقتی کسی با اسلحه وارد خانه‌شان می‌شود، بی‌دفاع بگذارند".

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رهبر اقلیت سنا، به ترامپ هشدار داده‌اند که هر طرحی که اتخاذ شود، باید به تصویب مجلس نمایندگان -که در حال حاضر تحت کنترل دموکرات‌هاست- برسد. گفته می‌شود که لایحه مدنظر ترامپ، بررسی سوابق خریداران و مالکان سلاح را گسترش می‌دهد تا خرید و فروش‌های خصوصی را نیز در بر گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.