محمود نادری روز دوشنبه در حاشیه مراسم چک نیمه سنگین هواپیمای ای. تی. آر در جمع خبرنگاران گفت: هواپیماهای ای. تی. آر که از دو سال پیش وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی شده است به زمان چک دوساله خود رسیده‌اند تا صحت اتصالات داخلی هواپیما محرز شود.

 

وی گفت: بر این اساس قطعات داخلی، موتورها، تانک سوخت، قسمت تهویه هواپیما، دم هواپیما و... باید طبق کارت‌های صادره توسط کارخانه سازنده چک شود.

مدیر آشیانه شماره ۳ هما ادامه داد: این چک شامل پیاده کردن همه صندلی های هواپیما است و بعد از انجام بازرسی و اطمینان از عدم وجود خوردگی، برآمدگی و ترک قطعات دوباره سوار هواپیما می‌شود و تست‌های متعددی روی ارابه‌های فرود، موتورها و سطوح کنترل پرواز انجام می‌شود و هواپیما بعد از تست ایمنی تحویل خط پروازی می‌شود.

به گفته نادری این فرآیند ۱۰ روز کاری به طول می‌انجامد که بیشتر از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت کار می‌برد.

نادری گفت: نخستین ای. تی. آر دوره چک دوساله خود را گذارنده و به خط پروازی بازگشته است و اکنون دومین و سومین هواپیمای ای. تی. آر هما در آشیانه هستند تا چک دوساله روی آنها انجام شود.

وی گفت: همه ای. تی. آرهای موجود در ناوگان هما باید این چک ها را با دستورالعمل‌های شرکت سازنده انجام دهند. بر این اساس ۱۰ هواپیمای ای. تی. آر دیگر به تدریج وارد آشیانه هما برای انجام تست دو ساله خواهد شد.

نادری در خصوص همکاری شرکت سازنده(کمپانی ای. تی. آر) برای انجام چک‌های دوساله گفت: نماینده ای. تی. آر در ایران حضور دارد ضمن اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مجوز تعمیرات این هواپیماها را دارد؛ تمام قطعات توسط تدارکات قبل از انجام چک، پیش بینی می‌شود و ای. تی. آر از مراحل چک هواپیماهای موجود در ناوگان هما کاملا پشتیبانی کرده است.

به گفته نادری قطعات مورد نیاز برای چک های دوساله ناوگان از انبار قطعات ایران ایر که دو سال پیش توسط کمپانی ای. تی. آر تجهیز شد تهیه شده است و بر اساس دستورالعمل های موجود امکان آغاز چک بدون قطعه وجود ندارد.

مدیر آشیانه شماره ۳ هما خبر داد که ورود قطعات ای. تی. ار به ایران ادامه دارد و شرکت ای. تی. آر اجازه ورود قطعات را دارد.

هما تلاش دارد با انجام چک سنگین هواپیمای ای. تی. آر و بازگرداندن آن به خط پروازی از این هواپیماها برای سفرهای منطقه‌ای استفاده کند.

در حال حاضر مذاکرات جدیدی برای آغاز پروازهای منطقه ای این هواپیماها نیز با کشورهای اطراف انجام شده است.

اکنون ۱۳ فروند هواپیمای ای. تی. آر در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

مدل این هواپیماهای خریداری شده ATR۷۲-۶۰۰ است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد؛ این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.

مدل سفارشی ایران‌ایر قادر است ۷۰ نفر را تا مسافت یک هزار و ۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن پایین و مقرون به صرفه است.

این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته، امکان فرود در سخت‌ترین شرایط جوی را نیز دارد.

پس از اجرای توافق برجام در دی ماه ۹۴، ایران توانست، سه قرارداد خرید هواپیما را با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و ای تی. آر در مجموع به میزان ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید منعقد کند که سهم شرکت ایتالیایی ای تی آر، ۲۰ هواپیما بود.

اما ناتمام ماندن اجرای برنامه برجام، تحویل۸ فروند از ای. تی. آرهای مورد سفارش هما را ناتمام گذاشت و ای. تی. آر نتوانست در برابر قرارداد تحویل ۲۰ فروند متعهد باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.