به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان محاکمه الفاخوری و جدا کردن پرونده او از پرونده فراری‌ها به اراضی اشغالی در سال ۲۰۰۰ که تعاملی با دشمن نداشتند را خواستار شد.

همچنین حزب القوات اللبنانیه (نیروهای لبنانی) به ریاست سمیر جعجع تاکید کرد: جرایم منسوب به الفاخوری به ویژه شکنجه‌ها با گذشت زمان از بین نمی‌روند.

ولید جنبلاط اولین چهره در لبنان بود که صدور مجوز برای بازگشت الفاخوری به لبنان را محکوم کرد.

گروه‌های مقاومت (شامل حزب سوسیال، جنبش امل، حزب ملی اجتماعی سوریه و..) اقدامات میدانی و سیاسی را برای مقابله با پاکسازی کارنامه مزدوران در پیش گرفتند.

هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله نیز تاکید کرد: جرایم، کشتارها و شکنجه اسرا نمی‌توانند با گذشت زمان محو شوند.

صفی‌الدین در ادامه از کسانی که به این پرونده مهم و حساس رسیدگی می‌کنند، خواست همواره به یاد داشته باشند اسرا ، شهدا و زخمی‌های محور مقاومت تحت شکنجه او بوده و گهگاه یکی از آنها به دست این مجرم مزدور جان خود را از دست می‌داد.

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با طرح سوالی درباره نقشه‌ای که الفاخوری با ارائه تابعیت آمریکایی خود قصد اجرای آن را دارد، خواستار تعیین اشد مجازات برای چنین مجرمانی شد به ویژه که این افراد هنوز با دشمن اسرائیلی در ارتباط هستند.

ارتش لبنان هنوز دلایلی که به حذف نام الفاخوری از بیانیه شماره ۳۰۳ منجر شد، اشاره‌ای نکرده است، در این بیانیه مجوز تشدید نظارت‌ها و کنترل بر مزدوران و متهمان پرونده‌های تروریستی صادر شده بود.

مشخص شد در حکم دولت لبنان که در سال ۲۰۱۴ برای لغو تمامی اقدامات خلاف قانون (همانند مدارک ارتباط، حکم‌های تسلیم و نیز بیانیه ۳۰۳) صادر شده بود، کسانی که با دشمن اسرائیلی همکاری دارند، مستثنی شده بودند.

پیشتر نهاد المشنوق، وزیر کشور وقت در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن تاکید بر ارسال پیامی برای وزارت دفاع در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۱۵ اظهار کرده بود، در حکم صادر شده از سوی کابینه در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ لغو اسناد ارتباطی در رابطه با پرونده‌های تایید شده همکاری با دشمن اسرائیلی و مسایل تروریستی مستثنی شد.

در همین راستا روزنامه الاخبار لبنان نوشت: آمریکا در پرونده الفاخوری تحت عنوان حمایت از یک شهروند آمریکایی فشارهایی را اعمال می‌کند و این فشار تنها به مسؤولان سفارت آمریکا در بیروت محدود نبوده بلکه شامل اقدامات و تلاش‌های برخی از اعضای کنگره و رایزنی‌های آنها با مسؤولان لبنانی است، اعضای کنگره به بهانه اینکه یک شهروند آمریکایی وارد لبنان شده و اتهاماتی که درباره او مطرح شده با گذشت زمان از بین می‌روند، درخواست آزادی الفاخوری  را دارند.

همچنین برخی وکلای آمریکایی پیام‌های تهدید آمیزی را برای برخی از وزرای لبنانی ارسال کرده و هشدار داده‌اند پرونده الفاخوری به عهده اعضای کنگره است.

الیاس بوصعب، وزیر دفاع لبنان به نماینده دولت در دادگاه نظامی دستور داد هر گونه حکمی را که قضات پرونده برای آزادی الفاخوری صادر کرد، مورد تجدید نظر قرار دهد.

انتظار می‌رود نجاة ابو شقرا، قاضی تحقیقات نظامی براساس ادعای نماینده دولت در دادگاه نظامی، الفاخوری را مورد بازجویی قرار دهد. نماینده دولت لبنان در دادگاه نظامی درخواست بازجویی از الفاخوری را براساس مواد قانونی داده بود که طبق آنها مجازات‌هایی تا سطح اعدام برای متهمان پرونده همکاری با دشمن، ورود به اراضی دشمن، گرفتن تابعیت اسرائیلی و نیز قتل و شکنجه در نظر گرفته‌ شده‌اند.

الفاخوری پس از ۱۹ سال از فرارش به اراضی اشغالی، با یک پاسپورت آمریکایی به لبنان بازگشت، زمانی که پرونده‌های قضایی‌اش مشمول گذر زمان شده بودند و این مساله خشم گسترده لبنانی‌ها را در پی داشت.

الفاخوری در زمان اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی به عنوان "قصاب بازداشتگاه الخیام" شناخته می‌شد. او شدیدترین جنایات را در حق اسرا مرتکب می‌شد و یکی از مهمترین مزدوران اسرائیلی در ارتش لبنان بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.