مهرداد سالاری عصر سه‌شنبه در نشست ستادبازسازی مناطق زلزله زده استان در استانداری کرمانشاه اظهار داشت: مردم زلزله‌زده شهر سرپل‌ذهاب به خاطر افزایش قیمت بهای زمین، تعداد واحدهای بیشتری نسبت به قبل از این حادثه ساخته اند.

وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید این موضوع را پیگیری کند تا مردم ابتدا یک واحد موردنیاز خود را تکمیل کنند و سپس به سراغ تکمیل دیگر واحدها بروند.

معاون استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه استانداری کرمانشاه با این افزایش ساخت و سازها مخالف است، گفت: بسیاری از افرادی که واحدهای خود را افزایش داده اند هنوز به دلیل تکمیل نشدن واحدهای خود در کانکس زندگی می کنند و چهره شهر را به هم ریخته اند.

سالاری با بیان اینکه این افراد حقوق دیگر شهروندان را ضایع می کنند، تاکید کرد: بنیاد مسکن و فرمانداری باید به شکلی برنامه‌ریزی کنند که هرچه زودتر مردم در واحدهای خود مستقر شده و کانکس‌های سطح شهر جمع‌آوری شوند.

وی با تاکید بر رصد دقیق بر روند ساخت وسازها گفت: برخی از این افراد که ادعا می کنند تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند و قبلا دارای یک واحد بودند امروز دارای چند واحد شده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه نیمه نخست سال ۹۸ باید بازسازی در محیط شهری به پایان می رسید، گفت: پیشرفت خوبی در روند ساخت و ساز داشتیم با این حال باید ساخت و سازهای نیمه‌کاره هرچه سریع‌تر تکمیل شود.
سالاری در رابطه با بازسازی واحدهای صنفی آسیب‌دیده نیز گفت: واحدهای صنفی باید به منطور ایجاد رونق اقتصادی در مناطق زلزله‌زده هرچه زودتر تکمیل شوند؛ اولویت بازسازی و پرداخت تسهیلات باید با واحدهای صنفی فعال باشد.

وی در باره جابجایی تعدادی از روستاها نیز گفت: برخی از روستاها پس از زلزله به دلیل پیشگیری از وقوع خطرات جابجا شده اند اما این روستاها هنوز به دلیل برقرار نشدن‌ زیرساخت هایی همچون آب شرب‌ با مشکل روبه رو هستند.

معاون استاندار کرمانشاه عنوان کرد: دستگاه های اجرایی باید هرچه زودتر مشکل آب و برق روستاهای جابجا شده را حل کنند.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت. 

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید. 

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

مسئولان ارشد کرمانشاه گفته اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری استان را تا پایان سال ۹۸ تکمیل می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.