هشتمن نشست سالانه فرماندهان مرزی ایران و عراق روز چهارشنبه در حالی در بغداد پایتخت عراق برگزار شد که علاوه بر مباحث مختلف فی ما بین، یک تفاهم نامه افزایش هماهنگی و همکاری ها در حوزه مرزی میان دو طرف امضا شد.

این تفاهم نامه از سوی سردار سرتیپ پاسدار "قاسم رضایی" فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سپهبد "حامد عبدالله الحسینی" فرمانده مرزبانی عراق و با حضور فرماندهان مرزبانی استان های مرزی دو کشور در محل هتل بابل بغداد پایتخت عراق به امضا رسید.

سرتیپ رضایی پس از امضای این تفاهم نامه به خبرنگاران گفت که محور اصلی این سند، تقویت نقاط مرزبانی در شمال شرق عراق و همجوار مرزهای ایران است. 

 

وی گفت: در این منطقه همچنان شاهد تردد غیر مجاز توام با قاچاق هستیم و با طرف عراقی توافق کردیم که با حضور پر رنگ تر مرزبانی عراق، این خلا برطرف شود.

رضایی یکی دیگر از محورهای تفاهم نامه را بررسی چگونگی ایجاد بسترهای امنیتی و تردد و تسهیلات برای زائران بویژه در ایام اربعین عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از سه میلیون زائر ایرانی به عراق سفر کنند که طبیعی است موضوع ورود و خرج این حجم از زائر آنهم در محدوده زمانی ۱۵ تا ۲۰ روز مستلزم همکاری و هماهنگی های مختلف میان ایران و عراق است.

وی گفت: دو کشور همچین توافق کردند قرارگاه های مشترک در هر چهار مرز  (شلمچه، مهران، خسروی، چذابه) تشکیل شود و دو طرف جلسات مشترک در بازه زمانی سه تا شش ماهه داشته باشند و موضوعات امنیتی و تردد مسافر و زائر را هماهنگی نمایند.

رضایی پیام اصلی تفاهم نامه امروز را برادری دو ملت و دولت ایران و عراق دانست و گفت: پرچم اربعین یکی از مهمترین پرچم هایی است که دو ملت را کنار هم جمع کرده و روابط فی ما بین هر روز مستحکم تر می شود. 

سپهبد "حامد عبدالله الحسینی" فرمانده مرزبانی عراق نیز به خبرنگاران گفت که همه هماهنگی ها  برای تامین امنیت چهار گذرگاه مرزی میان دو کشور انجام شده و اقدامات مختلفی در این خصوص درحال انجام است. 

وی همچنین از برگزاری یک مانور مشترک دریایی میان دو کشور تا دو ماه دیگر با هدف تقویت هماهنگ ها جهت جلوگیری از قاچاق و تامین امنیت مسافران و زائران  و نیز مقابله با ورود غیر قانونی خبر داد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.