سخنگوی دولت انگلیس با اعلام این خبر گفت:‌ طرح رسمی و مکتوب زمانی که انگلیس آمادگی داشته و اتحادیه اروپا مایل باشد تا به صورت سازنده این سند را بعنوان جایگزین طرح قبلی بررسی کند، فارغ از مهلت های ساختگی، ارائه می شود.

این سند محرمانه در حالی تحویل مقامات اروپایی شد که رئیس دوره ای اتحادیه اروپا دیروز هشدار داد انگلیس تنها ۱۲ روز فرصت دارد تا طرح جدیدی را درباره نحوه اجرای برگزیت ارائه کند. «آنتی رینی» نخست وزیر فنلاند که کشورش در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد طی اظهاراتی که در رسانه های روز پنجشنبه انگلیس بازتاب گسترده‌ای داشت ، گفت که با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه توافق کرده‌اند که دولت لندن بایستی طرح خود را تا پایان ماه جاری میلادی (سپتامبر) بصورت مکتوب ارائه کند در غیر اینصورت «همه چیز تمام است».

او قصد دارد تا دراین باره با دونالد توسک رئیس شورای اروپا مذاکره و بعنوان موضع رسمی اتحادیه اروپا اعلام کند اما هنوز اجماعی درباره تعیین ضرب‌الاجل جدید برای انگلیس در اتحادیه اروپا حاصل نشده است.

مانع اصلی پیش روی توافق برگزیت، مساله طرح «پشتیبان» مرز ایرلند است که انگلیس را ملزم می کند به قوانین گمرکی و تجاری اتحادیه اروپا احترام گذارد تا از مشکلات مرزی بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی جلوگیری شود. با این حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و طرفداران برگزیت سخت با هرگونه وابستگی به قوانین اتحادیه اروپا در دوره پسا برگزیت مخالف هستند.

جانسون پیشتر گفته بود که قصد دارد از جایگزین طرح «پشتیبان» ایرلند شمالی در اجلاس مجمع سازمان ملل در نیویورک رونمایی کند. او تاکید دارد که این کشور در موعد ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا «بدون هیچ اما و اگری» و حتی ممکن است بدون توافق خارج شود؛ اما به نظر می رسد طرف اروپایی هم تلاش می کند تا فرصت مانور تبلیغاتی نخست وزیر انگلیس را محدود کند.

کمیسیون اروپا امروز اعلام کرد اسناد جدیدی را از دولت انگلیس تحویل گرفته و مذاکرات فنی درباره برگزیت از سرگرفته خواهد شد. «مینا آندریوا» سخنگوی کمیسیون اروپا همچنین تایید کرد که مذاکرات در سطح سیاسی میان میشل بارنیه نماینده شورای اروپا در امور برگزیت و استفن بارکلی وزیر برگزیت انگلیس فردا برگزار می شود.

بر اساس برنامه اعلام شده، انگلیس کمتر از ۴۳ روز دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند. نخست وزیر انگلیس از سه شنبه هفته گذشته به مدت پنج هفته (۱۴ اکتبر -۲۲ مهر) تعطیل کرد تا دولت بتواند بدون مزاحمت قانون گذاران، برگزیت را اجرا کند.​

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.