گفت وگو بر سر اختلاف ها اخیرا محور مذاکرات سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور و فیلیپ ریکر دستیار امور اروپا و اوراسیای وزارت خارجه آمریکا پشت درهای بسته در مسکو بود.

وزارت امور خارجه روسیه در گزارشی در این خصوص اعلام کرد که ریابکوف و ریکر درخصوص وضع جاری و دورنمای توسعه روابط دوجانبه گفت وگو  کردند و برخی موضوعات مهم بین المللی نیز در این دیدار مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

دورتازه تنش‌ها پس از فسخ پیمان موشکی

پس از فسخ پیمان منع موشک‌های کوتاه و میانبرد (هسته‌ای) میان روسیه و آمریکا در دوم ماه اوت سال جاری (۱۱ مرداد ماه) که واشنگتن قدم نخست دراین رابطه را برداشت، نگرانی ها در هر دو سو بشدت افزایش یافت.
روسیه در عالی ترین سطح نگرانی خود را از فسخ این پیمان و امکان استقرار موشک‌های جدید آمریکا در مجاورت روسیه (در آسیا و اروپا) اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این رابطه گفت که استقرار موشک‌های امریکایی در کره جنوبی و ژاپن، پایگاه‌های روسیه در خاور دور را تهدید می‌کند.

وی افزود: احتمال دارد آمریکایی‌ها به بهانه مقابله با تهدید کره شمالی، موشک‌های خود را در ژاپن یا کره جنوبی مستقر کنند که در این صورت برای روسیه مشکلات متعدد و قابل توجه‌ای بوجود خواهد آمد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد سال ۱۹۸۷ میان واشنگتن و مسکو امضا شد.

'میخاییل گورباچف' آخرین رهبر شوروی و 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا این پیمان را در طول جنگ سرد که جهان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود، امضا کردند و طرفین متعهد شدند در جهت حذف موشک‌های هسته با برد کوتاه (از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر) و همچنین موشک‌های هسته‌ای میان برد (۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر) اقدام کنند و در آینده نیز اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک‌ها نکنند.

ایالات متحده و ناتو از پارسال شروع به متهم کردن مسکو مبنی بر نقض این پیمان با ساخت موشک جدیدی کردند، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شد با این وجود دونالد ترامپ سرانجام دستور خروج آمریکا از این پیمان را صادر کرد و روسیه نیز مقابله به مثل کرد و همزمان با آمریکا از پیمان خارج شد تا به این ترتیب یکی از مهمترین پیمان‌های جهان در خصوص کنترل تسلیحات به تاریخ بپیوندد.

نگرانی روسیه از استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا و آغاز مسابقه تسلیحاتی

روس‌ها نگران آن هستند که استقرار موشکهای آمریکایی در اروپا سبب آغاز مسابقه تسلیحاتی شود و مقام‌های روس بارها نسبت به چنین خطری برای جهان هشدار داده‌اند.

ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که نماینده پوتین در مذاکرات موشکی با آمریکا است به تازگی با بیان اینکه اقدامات غیر مسئولانه دولت آمریکا و دونالد ترامپ خطرات درگیری هسته‌ای در جهان را افزایش می‌دهد، اعلام کرد: مسکو مجبور است به چنین اقداماتی پاسخ دهد.

وی با بیان این مطلب در تشریح اهمیت پیمان منع گسترش موشک‌های کوتاه و میان برد و از بین رفتن آن میان روسیه و آمریکا این مطلب را بیان کرد و اظهار داشت: منظور من این نیست که ما یک قدم تا جنگ هسته‌ای فاصله داریم اما نگرانی برای استفاده از سلاح هسته‌ای در درگیری‌ها به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است و روسیه نیز مجبور شده است که به اقدامات غیرمسئولانه آمریکا پاسخ دهد.

وی با انتقاد از آزمایش موشک جدید آمریکایی گفت: روسیه هیچ موشک میان‌برد یا کوتاه بردی را بعد از فروپاشی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی ان اف) آزمایش نکرده است در حالی که آمریکا اقدام به آزمایش موشک زمین پایه کروز با استفاده از آتش‌بار MK-41 آن هم تنها 16 روز بعد از پایان اجرای این پیمان کرده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به تازگی روسیه را مسبب پایان یافتن این پیمان خواند و اعلام کرد که آلمان در این موضوع کنار متحد خود (ناتو) می‌ماند.

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز روسیه را مسئول فسخ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد دانسته و دبیرکل این پیمان از رویکرد مسکو در این پیمان انتقاد کرده است.

فسخ پیمان استارت2 نگرانی دیگر روسیه

مقام‌های روسیه در یک سال گذشته بارها نگرانی خود را از فسخ احتمالی پیمان محدودیت تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-2 اعلام کرده‌اند که اعتبار آن سال 2021 به پایان می رسد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفته است: پیمان منع موشک‌های هسته ای کوتاه و میانبرد نابود شده است و سرنوشت پیمان استارت2 هم در ابهام قرار دارد، ما معتقدیم که آمریکا و روسیه مسئول اصلی تامین ثبات راهبردی در جهان هستند و نباید اجازه دهند که پیمان استارت 2 فسخ شود.

پیمان استارت-2 یا پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی پیمان دو جانبه میان آمریکا و روسیه است.

دمیتری مدودف و باراک اوباما رئیسان ‌جمهوری وقت روسیه و آمریکا روز هشتم آوریل سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار و پیمان استارت۲ برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور را امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد، اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک در جهان مستقر کنند که حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ است و اعتبار این پیمان در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

به نظر می‌رسد اختلافات موشکی بین روسیه و آمریکا که موجب بروز تنش‌های بی‌سابقه در روابط دو کشور شده در آینده نیز ادامه یابد و حتی بیشتر هم شود و امکان بهبودی روابط مسکو و واشنگتن را بیش از پیش کاهش دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.