رئیس مرکز امدادهوایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از زمین‌گیر شدن شش فروند بالگرد امدادهوایی به دلیل کمبود قطعه خبر داد و گفت که در آینده نزدیک احتمال زمین‌گیر شدن ۱۰ بالگرد دیگر نیز وجود دارد.

سید علی خمیسی گفت: تحریم‌ها باعث نرسیدن قطعات مورد نیاز به بالگردهای امداد هلال احمر شده است. قطعه‌ها قدیمی هستند و بیشتر آسیب می بینند. در این شرایط بلند کردن بالگرد آسیب‌های زیادی را به مجموعه وارد می کند؛ از مخاطراتی که برای تیم امدادی، خلبان و تیم پروازی که سال‌ها در این زمینه تجربه کسب کرده‌اند، تا از دست دادن سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی جمعیت هلال احمر.

وی گفت: خلبان امداد و نجات هستم و کار من کمک به هموطنان است تا اندکی از دشواری‌های حوادث غیرمترقبه سیل و زلزله را برایشان کم کنم. امداد هوایی در این حوادث به رسیدن تیم‌های امدادی به محل وقوع حادثه در کمترین بازه زمانی کمک می کند اما تحریم‌ها و نرسیدن قطعات مورد نیاز کار را برای ما دشوار کرده است.

‌رئیس مرکز امداد هوایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به لزوم تعمیر و نگهداری بالگردها بر اساس قوانین بین‌المللی گفت: بالگردها باید ۲۴ ساعته، ۵۰ساعته، ‌۱۰۰ ساعته اول، دوم، سوم تا دهم، هزار ساعته و تایم اورهال کامل داشته باشند که این موارد در امداد هوایی رعایت می شود.

خمیسی افزود: زمانی که موقع تعمیر و نگهداری بالگرد می‌رسد چه زمان پرواز و یا ساعت قطعه باشد، باید بالگرد برای تعویض قطعه متوقف شود؛ این در حالی است که خلبان‌های ما برای کمک به هموطنان و کمبود قطعه در مواردی از تجربه استفاده کرده اند و آن را رعایت نکرده‌اند.

وی با اشاره به پرواز بیش از هزار ساعته تیم امدادهوایی در سیل فروردین ماه گفت: براساس پیش‌بینی‌های ما ۱۲۰۰ساعت پرواز در شرایط عادی در دو سال امکان پذیر بود، این در حالی است که در طول حدود دو ماه مجبور شدیم برای کمک به هموطنان‌مان در پهنه گسترده سیل از تمام ظرفیت های موجود در امداد هوایی استفاده کنیم. تیم امدادهوایی با وجود تحریم‌ها و نبودن قطعات برای امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده سختی‌های بسیاری را متحمل شد و ما با هر دشواری، مشکل قطعات در دوران سیل را به روش‌های مختلف برطرف کردیم.

‌رئیس مرکز امداد هوایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: در طول ایام سیل، شرایط مختلف جوی، نداشتن دید کافی و شرایط نامساعد اقلیمی و گاهی هم عدم همکاری برخی از آسیب دیدگان مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد. یکبار نصف ملخ بالگرد شکست، یکبار با چوب و سنگ به بدنه بالگرد آسیب رسید، بار دیگر بسته‌های غذایی داخل موتور رفت و باعث سوختن موتور شد. اما هدف تیم امداد و نجات هوایی، امدادرسانی به مردم نیازمند و آسیب دیده، کمک به محصور شدگان سیل، انتقال مصدومان و رساندن آذوقه به مناطق صعب العبور است و در طول ایام سیل هیچ مانعی نتوانست ما را از کمک به هموطنان بازدارد.

خمیسی با اشاره به تخصص و تجربه تیم امدادهوایی در زمان بحران، گفت: در این حوادث خلبان ها با ذکاوت و تجربه خود تیم امدادی و بالگرد را به سلامت به منطقه امن رساندند. اگر حس انسان دوستانه نبود و این حوادث برای پروازهای تجاری اتفاق افتاده بود ۱۰ فروند از بالگردها و گروه پروازی را از دست داده بودیم.

وی افزود: امدادهوایی جمعیت هلال احمر که خدمات بسیاری را هم در زلزله کرمانشاه و هم در سیل سراسری فروردین ماه امسال انجام داد و توانمندی و تاثیرگزاری خود را ثابت کرد، هم اکنون نیازمند قطعات بالگرد، ملخ و تنظیم کننده‌های سیستم های الکتریکی و تعدادی موتور است و اگر این موارد جبران نشود ما نمی توانیم پاسخگوی بحران‌های آتی باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.