منابع خبری پاکستان روز جمعه نوشتند: عمران خان که هم اکنون برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شده است به شهروندان پاکستانی که مشتاق به دفاع از مردم کشمیر هستند هشدار داد و تاکید کرد: هر فردی که درصدد رفتن به کشمیر (تحت کنترل هند) و جنگ برای مردم کشمیر است ظلم بزرگی به آنان می کند.

عمران خان افزود: ما نباید بهانه به دست دیگرا بدهیم بنابراین هرگونه اقدام خصمانه در حقیقت به ضرر مردم کشمیر تمام خواهد شد.

وی اطمینان داد: پاکستان با طرح موضوع کشمیر در مجامع بین المللی از جمله نشست آتی سازمان ملل به دنبال حل این بحران است و اگر کسی به فکر جنگ و یا جهاد در حقیقت او دشمن پاکستان و مردم کشمیر خواهد بود.

صحبت های عمران خان مبنی بر مخالفت بر هرگونه خشونت به نام دفاع از کشمیر در حالی عنوان می شود که طی ماه های اخیر دولت دهلی نو، اسلام آباد را به حمایت از گروه های خشونت طلب در کشمیر متهم می کند، موضوعی که پاکستان آن را همواره رد کرده است.

براساس گزارش رسانه های پاکستانی، آمریکا از اظهارات نخست وزیر پاکستان مبنی بر مخالفت جدی با هرگونه خشونت طلبی به نام دفاع از مردم کشمیر، استقبال کرد.

«آلیس ولز» با ارسال پیامی در حساب توئیتر خود افزود: ما با سخنان نخست وزیر پاکستان مبنی بر مخالفت با خشونت به نام دفاع از کشمیر، موافق هستیم.

مواضع معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره سخنان نخست وزیر پاکستان در حالی عنوان می شود که عمران خان جمعه آینده (پنجم مهر) قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

وی پیش تر اعلام کرده بود که در سخنرانی خود در نشست عمومی سازمان ملل به موضوع کشمیر و اعمال محدودیت های شدید در این منطقه پس از لغو امتیازات آن توسط دولت هند، اشاره خواهد کرد.

تنش ها میان هند و پاکستان پس از تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر افزایش یافت.

نخست وزیر هند چهاردهم مردادماه امسال از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

در حال حاضر بخشی از کشمیر در خاک هند و قسمتی دیگر در پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان جدایی پاکستان و هند در سال ۱۳۲۶ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.