اینکه هیئت ایرانی تصمیم گرفت با وجود کارشکنی واشنگتن، به نیویورک سفر کند از عزم دستگاه دیپلماسی برای رساندن پیام ایران به همه مردم جهان از تریبون مهم‌ترین نهاد بین‌المللی حکایت دارد؛ هر چند رهیافت این سازمان در قبال کشورمان، صفت «بین‌المللی» بودن آن را به چالش کشیده است اما دبیر کل همین نهاد برای صدور ویزای هیئت ایرانی - که به عنوان حق قانونی آن‌ها از سوی آمریکا به گروگان گرفته شده بود - وارد رایزنی شد.

شاید بتوان گفت دست هیئت ایرانی برای سفر به نیویورک از همیشه پرتر است چرا که از یکسال قبل «صبر استراتژیک» اختیار کرد تا به جهانیان اعلام کند این رژیم آمریکاست که بدعهدی را در دستور کار خود قرار داده و با تروریسم اقتصادی به دنبال ضربه زدن به مردم ایران است و برای تحقق این هدف حتی به حوزه دارویی هم ورود کرد.

از طرفی ایران از اردیبهشت امسال با در پیش گرفتن راهبرد «مقاومت فعال» نشان داد ایران تحت فشار، هرگز تن به مذاکره نخواهد داد و در این مدت نیز با قدرت بیشتری در جامعه جهانی عرض اندام کرده است. آمریکایی‌ها در این سه ماه اخیر همواره به دنبال اتهام‌زنی‌های بی سند به کشورمان بوده‌اند از جمله نسبت دادن «حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو». البته رژیم سعودی که به زعم خودش بنا داشت ظرف سه هفته، یمن را در اختیار بگیرد از چهار سال قبل در باتلاق مقاومت یمنی‌ها گیر کرده و تبدیل به «گاو شیر ده» آمریکا شده است. سعودی ها با این حال از هیچ کارشکنی علیه ایران دست بر نمی دارد و در آخرین مورد برای حفظ آبرو ، حمله نیروهای مسلح یمن را به ایران نسبت می‌دهد بدون توجه به این که اگر ایران بنای ضرب شست داشت آرامکو با خاک یکسان می شد نه اینکه صرفا به بخشی از آن ضربه وارد شود.

 سعودی‌ها که این روزها در شوک ضربه نیروهای مقاومت یمن به تأسیسات آرامکو قرار دارند و می کوشند پای ایران را به این ماجرا باز کنند، ممکن است در حاشیه مجمع و به سبک کارهای نمایشی نتانیاهو و هیلی (نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل) در سالهای قبل، قطعات پهبادها و موشک های حوثی ها را در نیویورک هم به نمایش بگذارند تا در چارچوب سیاست های ضدایرانی تیم رو به زوال بی، که ریاض هم بخشی از آن است، فضای سیاسی مجمع امسال را هم علیه ایران سنگین کند، کاری که در سالهای اخیر گذشته نیز  با حمایت تیم جنگ طلب بی انجام می شد ولی نتیجه ای جز شکست برای آنها در بر نداشت و در نهایت این دیپلماسی فعال و منطق گرای ایران بود که سربلند از این آزمون بیرون آمد.

حضور در سازمان ملل برای هیئت ایرانی فرصت مناسبی است تا هیئت ایرانی دشمنی های آمریکا را به گوش جهانیان برساند و از طرفی به مردم دنیا این پیام را مخابره کند که علی رغم تحریم هم می‌توان مقابل زورگویی‌های آمریکا ایستاد.

از آنجا که ترامپ در موقعیت بسیار دشوار سیاسی قرار دارد و به شدت نیازمند کشاندن ایران به میز مذاکره  یا دستکم گرفتن عکس یادگاری با روحانی است در هر مرحله از  سفر هیپت ایرانی به نیویورک احتمال وقوع رویدادی وجود دارد که می تواند اصل آن را به زیر سوال ببرد. چنین موقعیتی نیازمند  ظریف‌کاری تیم ایرانی است تا راهروهای تو در توی سازمان ملل  به مثابه یک دام برای آنها عمل کند .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.