به گزارش تاس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آمریکا را به تسلیح تروریست‌ها در سوریه متهم کرد. 

او گفت: به (دونالد) ترامپ، رئیس جمهور آمریکا،گفتم (واشنگتن) هزاران کامیون با سلاح را به سوریه فرستانده است. ما نمی‌توانیم با پول هم چنین تسلیحاتی را بخریم، اما شما آن‌ها را به رایگان در اختیار گروه‌های تروریستی قرار می‌دهید.

رئیس جمهور ترکیه از حمایت آمریکا از نیرو‌های دموکراتیک کُرد سوریه انتقاد کرد و اعلام کرد: در حال حاضر منطقه به طور تقریبا کامل از تروریست‌های داعش باز پس گرفته شده است. با این حال شما گروه جدیدی با عنوان نیرو‌های دموکراتیک سوریه ایجاد کردید. در حقیقت تفاوتی میان نیرو‌های دفاعی سوریه (نیرو‌های دموکراتیک) و اتحادیه دموکراتیک وجود ندارد.

اردوغان روز شنبه پیش از عزیمت به نیویورک برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل افزود ترکیه آمادگی‌ها را برای عملیات نظامی در سوریه به پایان رسانده است. رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: ما مقدمات مربوط به عملیات احتمالی در مرز با سوریه را به پایان رساندیم. ما به دنبال تقابل با آمریکا در سوریه نیستیم. اما نمی‌توانیم حمایت آن‌ها را از گروه‌های تروریستی نادیده بگیریم.

در ۳۱ اوت (شهریور) توافق آتش بس جدیدی میان روسیه و ترکیه در این منطقه به اجرا درآمد. با این حال در همان روز نیرو‌های آمریکایی با انجام یک حمله هوایی به بهانه هدف قرار دادن سران وابسته به گروه تروریستی القاعده، آتش بس در ادلب را نقض کردند. بنا به اعلام روسیه حمله آمریکا به این منطقه تلفات انسانی نامشخصی را برجا گذاشت و به زیرساخت‌های انسانی در این منطقه آسیب زد.

همچنین بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، شش کاروان تجهیزات نظامی ترکیه هفته گذشته برای آغاز عملیات گشت‌زنی مشترک با آمریکا وارد شمال شرقی سوریه شدند. در ماه اوت، آنکارا و واشنگتن برای ایجاد منطقه امن در شرق رودخانه فرات به توافق رسیدند. قرار شد این منطقه به عنوان منطقه حائل میان مناطق مرزی سوریه و ترکیه در نظر گرفته شود.

در ماه اوت، آنکارا و واشنگتن توافق کردند یک منطقه امن در شرق رود فرات ایجاد کنند که به عنوان منطقه حائل بین مرز‌های ترکیه و مناطق سوریه که تحت کنترل نیرو‌های کُرد مورد حمایت آمریکا قرار دارند و ترکیه آن‌ها را گروه تروریستی می‌داند، عمل کند. در پاسخ به این اقدام، مقامات سوریه گفتند که توافق آمریکا و ترکیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین قوانین بین‌المللی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.