حجت نظری، رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران امروز درباره عدم موافقت شورای تامین تهران با پخش مستقیم شهرآورد (بازی فوتبال بین باشگاه های پرسپولیس و استقلال) تذکر داد و از مسئولان اجرایی خواست در مقابل خواست شهروندان نایستند.

با این عضو شورای شهر در حاشیه جلسه علنی شورای شهر درباره این که چرا مردم حق دارند یک بازی فوتبال را از تلویزیون شهری ببینند، گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

آقای نظری، شما درباره عدم پخش شهرآورد در تلویزیون های شهری و مخالفت شورای تامین تهران با آن تذکر دادید. از دیدگاه حق بر شهر، شهروندان برای دیدن فوتبال یا مراسم‌هایی که حدی از شادی دارند، چه حقی دارند؟

حق بر شهر را خود شهروندان تعیین می کنند. بخش قابل توجهی از شهروندان چه به صورت حضوری و چه از طریق فضاهای مجازی به ما درخواست دادند زمینه ساز این باشیم که فوتبال یا سایر مسابقات ورزشی پربیینده را در تلویزیون های شهری پخش کنیم. اتفاقی که سال گذشته در فینال جام باشگاه های آسیا بین پرسپولیس ایران و کاشیمای ژاپن برگزار شد و استقبال کم نظیری از این رویداد و پخش مستقیم از سوی مردم شد. من خودم به اتفاق همسرم این بازی را در پارک لاله دیدیم. با وجودی که می توانستیم به استادیوم برویم، ترجیح دادیم در بوستان لاله این بازی را ببینیم. به نظرم استقبال مردم بی نظیر بود. با توجه به زمان اندکی که ما برای رساندن این پیام به داشتیم تا بگوییم این پخش قرار است انجام شود، استقبال مردم واقعا بی نظیر بود و با وجود سردی زیاد هوا و دیر شدن اطلاع رسانی اما عکس یک روزنامه همشهری از پارک لاله نشان می دهد چه جمعیت زیادی برای دیدن فوتبال حضور داشتند. خود این استقبال یعنی مطالبه مردمی برای پخش رویدادهای مهم ورزشی از تلویزیون های شهری در بوستانها.

چطور می توان از استقبال شهروندان، به اعلام خواست آنها تعبیر کرد؟ چرا فعالانه تر مطالبه آنها درباره این مصداق از حق بر شهر، بیان نمی شود؟

ما باید به مردم و خواسته هایشان احترام بگذاریم. همانطور که مردم عاشقانه به امام حسین(ع) و مراسم مربوط به محرم و صفر می پردازندو علاقمندند این دست رویدادها به فضای عمومی شهر کشیده و از منازل و حسینیه ها و تکایا خارج شود و به سمت خیابان برود، در برخی رویدادهای ورزشی که شمول دارد و خیلی ها علاقه دارند این اتفاق بیفتد.

ممکن است شما یک رویداد ورزشی مانند مسابقه هاکی که بیینده زیادی ندارد را در تلویزیون های شهری پخش کنید و کسی استقبال نکند. ولی مسابقه فوتبال را می توان به جرات پربیننده ترین رویداد ورزشی دانست و در این راستا بازی شهرآورد پایتخت برای تهران نشینان و سایر شهروندان ایران بسیار مهم است. لذا به نظر می رسد ما به عنوان مدیریت شهری باید زمینه سازی برای اجرای این مصداق از حق مردم بر شهر کنیم و ظرفیت را برای پاسخگویی به خواسته شهروندان ایجاد کنیم که ما الان این کار را کرده ایم.

شورای شهر مصوبه ای درباره پخش مسابقات مهم فوتبال از جمله شهرآورد در تلویزیون های شهری بوستان ها داشته است؟

خیر، مصوبه نداشتیم. از طریق کمیته ورزش و حوزه تخصصی در شهرداری، این تصمیم گرفته شد.

درباره ایفای مصداق حق بر شهر در بحث ما یعنی پخش شهرآورد از تلویزیون های شهری، اصلا نیاز به مصوبه داریم؟

ایفای هر حقی الزاما نیاز به مصوبه از طرف نهادهای دولتی و تصمیم گیر ندارد. بسیاری از امور را ما در شورای شهر به عنوان مرجع نظارتی صرفا از باب تذکر به حوزه اجرا مطرح می کنیم. هر بخش در شهرداری تهران در حوزه اجرا اگر برای ایفای حقوق شهروندان نیاز به مصوبه داشته باشد، از شورای شهر مصوبه مطالبه می کند و اگر نیاز به مصوبه احساس نکند مستقلا آن حق را اجرا می کند. پخش مسابقات ورزشی یکی از کارهایی است که ما در شرایط نابسامان اقتصادی و روحیه کسالت بار و خموده مردم می توانیم انجام دهید و باید این ظرفیت را ایجاد کنیم. باید تلاش کنیم مردم را ولو برای دقایقی از حال نابسامان خارج کنیم. این وظیفه ما است که بتوانیم شرایط خوبی را از لحاظ روحی برای شهروندان ایجاد کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.