حسن عابدی‌جعفری، وزیر بازرگانی دولت دوم جنگ درباره موضوع تولید در دوران جنگ، گفت: «گاهی اوقات و در برخی مقاطع این اتفاق افتاده است که تجارت، شبکه بانکی و سایر خدمات بر سر تولید آوار شده و اجاره نفس کشیدن به تولید نمی‌دهند. به‌جای اینکه همه این موارد در خدمت تولید باشند، تولید را به خدمت خود گرفته‌اند. »

وی افزود: «درحالی که در دوران دفاع مقدس همه اینها در خدمت تولید بودند و در کنار آن، بخشی از تولید نیز در خدمت دفاع‌مقدس بود. اصل بر این بود که خدمات غیر تولید در خدمت تولید قرار بگیرند تا این بخش بتواند با ظرفیت حداکثری به کشور و دفاع مقدس خدمت کند. »

عابدی‌جعفری تصریح کرد: «تا امروز واردات کالاهای لوکس و تجملی مشمول هیچ محدودیتی حتی تحریم نشده است و تحریم‌کنندگان، خود اعتراف می‌کنند که ما عمدا واردات کالاهای تجملی را تسهیل کردیم. »

وی متذکر شد: «ما در حوزه تولید دو کار را می‌توانستیم انجام دهیم که جدای از امور مربوط به جنگ بود. یک آن‌که آن بخش از تولید که زیرمجموعه وزارت بازرگانی بود، باید احصا شده و به بهترین نحو به عنوان سربازان اصلی تولید در کشور تقویت شود. بنابراین معاونتی به عنوان پشتیبانی از صنوف ایجاد شد و تمام صنوف تولیدی را شناسایی و دسته‌بندی کرد و این صنوف را از صنوف توزیعی تفکیک کرد. »

عابدی‌جعفری عنوان کرد: «اقدام دوم این بود که با توجه به اینکه در کشورهای توسعه‌یافته توسعه از واحدهای کوچک تولیدی اتفاق می‌افتد. فرض را بر این قرار دادیم که تمام صنایع کوچک باید تقویت شوند. در همان دوران بیش از ۴۳ نمایشگاه خارجی برای صنایع کوچک در کشورهای دیگر انتخاب شد و در همان دوران سخت این صنایع به ایننمایشگاهها رفته و ارزآوری داشتند. »

وی متذکر شد: «بر این اساس، تامین مواد اولیه و نقدینگی و زمینه فروش محصولات انها باعث تقویت تولید در کشور شد. »

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.