دفتر استاندار نجف با انتشار بیانیه ای امروز دوشنبه اعلام کرد که این توافقنامه در چارچوب اجلاس اقتصادی عراق و چین این توافقنامه در حضور «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق و نمایندگان شرکت های بزرگ چینی به امضا رسید.

عبدالمهدی در راس یک هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی ۵۵ نفره از چهارشنبه شب گذشته (۲۸ شهریورماه ) در چین بسر می برد. 

براساس این بیانیه، توافقنامه امضا شده، بخش های مختلف خدماتی در استان نجف از جمله بهبود شبکه های آب و فاضلات، راه، زیر گذرها و پل ها و همچنین احداث خط آهن سریع السیر بین نجف و کربلا توسط یکی از شرکت های بزرگ چینی را در بر می گیرد.

«لوی الیاسری» استاندار نجف گفته است که در اجلاس اقتصادی عراق و چین، تمامی نیازهای عراق در زمینه بازسازی و سرمایه گذاری تشریح شد.

وی اضافه کرد که در حال حاضر مذاکرات مستقیمی با شرکت های چینی در خصوص طرح های مهم خدماتی در استان نجف و بهبود شرایط خدماتی در این استان جریان دارد.

از طرفی دفتر نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه جداگانه ای گفته است که عادل عبدالمهدی امروز با «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین دیدار کرد.

نخست وزیر عراق و هیات همراه از زمان ورود به چین از چند کارخانه های مختلف صنعتی این کشور بازدید و در اجلاس جهانی صنعت که در چین برگزار شد، شرکت کردند.

عبدالمهدی در این اجلاس بین المللی تاکید کرد که عراق خواهان روابط راهبردی در زمینه های مختلف صنعتی و خدماتی و سازندگی با کشور چین است.

سفر عبدالمهدی به چین مورد اهتمام گسترده رسانه ای در عراق قرار گرفته و پیرامون آن گمانه زنی های متعددی صورت گرفته است.

برخی از کارشناسان اقتصادی عراق از احتمال شروع تحول اقتصادی در عراق متعاقب این سفر خبر داده حال اینکه برخی کارشناسان سیاسی پیش بینی کرده اند که این سفر تبعات سیاسی برای عبدالمهدی از طرف رقبای سیاسی در داخل عراق به دنبال داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.