رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا روز یکشنبه ۲۲ سپتامبر (سی و یکم شهریور) در جمع خبرنگاران کاخ سفید اذعان داشت که در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری اوکراین درباره جو بایدن و پسرش صحبت کرده است.

جو بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات‌متحده آمریکا، معاون رئیس‌جمهوری پیشین این کشور یعنی باراک اوباما بوده است. هانتر بایدن، پسر جو بایدن نیز مدیر یک شرکت گاز در اوکراین است.

هفته گذشته روزنامه واشنگتن‌پست فاش کرد که یک مأمور اطلاعاتی به دنبال «وعدۀ» نگران‌کننده دونالد ترامپ به یک رهبر خارجی، تصمیم گرفته است از رئیس‌جمهوری آمریکا به بازرس کل سازمان‌های اطلاعاتی این کشور شکایت کند.

اظهارات اخیر ترامپ دربارۀ تماس تلفنی‌ با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین در حالی بیان می‌شود که یکی از مقامات کلیدی حزب دموکرات در کنگره اعلام کرده بود «تنها راه‌حل و فصل اوضاع کنونی» استیضاح ترامپ است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده ترامپ قصد داشته با تحقیق دربارۀ هانتر بایدن، اطلاعاتی دربارۀ پدرش جو بایدن کسب کند.

اطلاعاتی دراین‌باره که آیا جو بایدن در دوران فعالیت به عنوان معاون رئیس‌جمهوری، از مقام خود سوءاستفاده کرده است یا نه. این گمان وجود دارد که او با سوءاستفاده از قدرت خود، دولت اوکراین را تهدید کرده است که دادستانی را که در حال تحقیق دربارۀ شرکت گازی وی در اوکراین بوده اخراج کند؛ در غیر این صورت کمک‌های آمریکا به اوکراین معلق خواهد شد.

جو بایدن تائید کرده است که او می‌خواسته که این دادستان اخراج شود اما این درخواست برای کمک به پسرش نبوده است و این‌که «دیگر نهادهای دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و نهاد‌های بین‌المللی می‌خواستند که این دادستان به علت ناکارآمدی در مقابله با فساد اخراج شود.»

ترامپ در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت که بیشترین قسمت مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهوری اوکراین به تبریک گفتن و بحث درباره فساد گذشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «بیشتر مکالمه بحث تبریک گفتن بود و قسمت زیادی هم درباره فساد. فسادی که در جریان است و این واقعیت که ما نمی‌خواهیم افراد ما، فردی چون معاون رئیس‌جمهوری و پسرش به ایجاد فساد بیشتر در اوکراین دامن بزنند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.