رسانه‌های بین‌المللی برگزاری رژه نیروهای مسلح ایران در روز یکشنبه 31 شهریور در تهران و برخی شهرهای دیگر را  پیام ایران به نیروهای بیگانه جهت ترک خلیج فارس توصیف کردند. 

وبگاه «بیزینس اینسایدر» در گزارشی که دوشنبه منتشر شد، نوشت که  ایران در حالی نیروها و جنگ افزارهای مختلف خود را یکشنبه به نمایش گذاشت که «حسن روحانی» رئیس جمهور این کشور   در سخنانی خواهان ترک خلیج فارس از سوی آمریکا و دیگر نیروهای بیگانه شد.

وبگاه «عرب نیوز» نیز در گزارشی در این زمینه نوشت، در حالی که عربستان برای برگزاری روز ملی خود آماده می شود، ایران روز یکشنبه در رژه نظامی در تهران انواع تانک‌ها و خودروهای زرهی را به نمایش گذاشت.

 

به نوشته این وبگاه عربستانی، ایران علاوه بر نمایش سلاح‌های مختلف، موشک بالستیک «خرمشهر»  با کلاهک ارتقا یافته را به نمایش گذاشت. این موشک بردی معادل ۲۰۰۰ کیلومتر دارد.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» نیز در همین رابطه با اشاره به حضور مقام‌های مختلف ایرانی در این رژه نوشت: ایران سامانه دفاع هوایی «سوم خرداد» که چندی قبل توانست یک پهپاد آمریکای را سرنگون سازد به نمایش گذاشت . این کشور در این رژه موشکی با برد معادل ۱۲۵۰ مایل که می‌تواند پایگاه‌های آمریکا در منطقه و همچنین سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد به نمایش گذاشت.

شبکه خبری «پرس تی‌وی» با انعکاس ویژه این رویداد نوشت: در بین تجهیزات نظامی بومی توسعه یافته که در رژه در تهران به نمایش گذاشته شد، سامانه پدافند هوایی «حائل» برای اولین بار رونمایی شد. حائل یک سامانه پدافند هوایی مجهز به رادار پسیو است و انواع موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین را شناسایی می‌کند.

 

ایران همچنین پهپاد «کمان-۱۲» را نیز در جریان این رژه به نمایش گذاشته شد.این پهپاد قادر به حمل چهار بمب ۲۲.۶ کیلوگرمی است و برد پروازی آن ۱۰۰۰ کیلومتر است. سامانه دفاع موشکی «باور- ۳۷۳» نیز برای اولین بار در یکشنبه به نمایش گذاشته شد.

گفته می‌شود که این سامانه برتر از «اس-۳۰۰» ساخت روسیه و سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» ساخت آمریکاست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.