هوای شهر تهران از بعدازظهر ۲ روز پیش برای گروه‌های حساس( از جمله بیماران ریوی و قلبی) ناسالم شده بود.

بررسی داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که در لحظه مخابره این خبر شاخص هوای شهر روی عدد ۷۷ قرار دارد.

متوسط میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ امروز از ۱۲۱ به ۱۰۴ واحد رسیده بود.

در همین مدت، شاخص نیتروژن، ازن و منواکسید کربن نیز به ترتیب بر روی ۸۰، ۳۱ و ۴۲ قرار داشت.

ایستگاه‌های پونک با شاخص ۶۱، شهرداری (منطقه ۲) با شاخص ۶۴، اقدسیه (منطقه یک) با شاخص ۷۱ کمترین آلایندگی را در سطح مناطق تهران طی این مدت داشتند.

در این مدت زمان ایستگاه‌های پارک قائم (منطقه ۱۸) با شاخص ۱۴۶،‌ شریف (منطقه ۲) با شاخص ۱۳۱ و پارک سلامت نیز در منطقه ۱۷ با شاخص ۱۲۵ بیشترین میزان آلایندگی را امروز داشته اند.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران نیز امروز گفته بود که هوا عصر امروز از شرایط ناسالم خارج خواهد شد.

محمد رستگاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت آلودگی هوا در دو روز گذشته را وجود گردو غبار عنوان کرده و گفته بود که با بازگشایی مدارس و افزایش بار ترافیکی احتمال آلودگی هوا نیز دور از انتظار نیست.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.