وضعیت بارندگی، جریان سطحی و حجم آب موجود در مخازن سدها از ۲۶ شهریور تا ابتدای مهر در سال آبی ۹۷_۹۸ به شرح زیر است:

میزان بارش بلند مدت کشور در پاییز سال گذشته ۶۲ میلی متر، زمستان سال گذشته ۱۱۴ میلی متر، بهار امسال ۶۱ میلی متر و تابستان امسال ۱۲ میلی متر است.

بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک امسال در دریای خزر ۵۶۳ میلی متر، در خلیج فارس و عمان ۵۳۶ میلی متر و ۳۴۱ میلی متر در کل کشور است.

بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک سال گذشته در دریای خزر ۳۹۱ میلی متر، در خلیج فارس و دریای عمان ۲۱۲ میلی متر و در کل کشور ۱۷۰ میلی متر بود.

این ارقام نشان دهنده روند رشد بارندگی امسال نسبت به سال گذشته است.میانگین ۱۱ ساله اخیر بارندگی تجمعی در کل کشور ۲۱۳ میلی متر و میانگین بلند مدت آن ۲۴۷ میلی متر است؛ ایران رتبه چهارم بارندگی در مقایسه با دوره آماری موجود را دارد. 

۵۸ درصد از سدهای موجود در کشور پر شده است

بارندگی تجمعی درجه ۲ امسال در دریاچه نمک ۴۰۱ میلی متر، کویر لوت ۱۱۹ میلی متر، کویر مرکزی ۲۲۱ میلی متر است و در کل کشور ۳۴۱ میلی متر است.

بارندگی تجمعی درجه ۲ سال گذشته در دریاچه نمک ۲۳۴ میلی متر، کویر لوت ۵۸ میلی متر، کویر مرکزی ۱۱۳ میلی متر و در کل کشور ۱۷۰ میلی متر بوده است.

این آمار نشان می‌دهد بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه دو امسال نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است. میزان بارندگی تجمعی استانی از ابتدای سال آبی تا ۱ مهر سال آبی ۹۸-۹۷ دراستان سیستان و بلوچستان کمتر از ۱۰ درصد افزایش و در استان اردبیل کمتر از ۱۰ درصد کاهش داشته است و این میزان بارندگی در کل کشور ۳۴۱.۳ (میلی متر) است.

وضعیت بهره برداری مخازن سدهای کشور

ظرفیت کل مخازن امسال ۵۰ میلیارد متر مکعب است، موجودی مخازن امسال ۲۹ میلیارد مترمکعب و سال قبل ۲۰ میلیارد متر مکعب بوده است که نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد تغییر کرده است.

هم چنین ورودی مخازن امسال ۸۹ میلیارد متر مکعب و سال قبل ۲۵ میلیارد متر مکعب بود است که نسبت به سال گذشته ۲۴۴ درصد تغییر کرده است؛ و خروجی مخازن امسال ۷۹ میلیارد متر مکعب و سال قبل ۲۹ میلیارد بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۷۴ درصد تغییر کرده است.

۵۸ درصد از سدهای موجود در کشور پر شده است

اطلاعات سدهای مهم کشور

۴ درصد از ظرفیت کل مخازن متعلق به سدهای سورال و کوثر است که میزان پرشدگی این سدها ۸۰ تا ۱۰۰ است.

۳ درصد از ظرفیت کل مخازن متعلق به سدهای رودبار، دامغان، کارون ۴ وکرج است که میزان پرشدگی این سدها ۷۰ تا ۹۰ درصد است.

۳۲ درصد از ظرفیت کل مخازن متعلق به سدهای بافت، جیرفت، سهند، شهید رجایی، شهید عباسپور و کرخه است که میزان پرشدگی این سدها ۵۰ تا ۷۰ درصد است.

۱۳ درصد از ظرفیت کل مخازن متعلق به سدهای زاینده رود، بارزو و داریان است که میزان پرشدگی این سدها ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

هم چنین ۱۸ درصد از ظرفیت کل مخازن متعلق به سدهای ملاصدرا، لار، استقلال، ارس و ستارخان است که میزان پرشدگی این سدها کمتر از ۴۰ درصد است.

آمار بهره برداری از سدهای مخزنی کشور در سال ۹۷_۹۸ نشان می‌دهد هم اکنون ۵۸ درصد از سدهای موجود در کشور پر شده است.هم چنین ورودی سدها در این هفته ۴۲ درصد میلیارد متر مکعب و در مدت مشابه آبی سال گذشته ۱۷درصد میلیارد مترمکعب بوده است. خروجی سدها در این هفته ۱/۱۷ میلیارد متر مکعب و در مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۴درصد میلیارد متر مکعب بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.