امانوئل مکرون، آنگلا مرکل و بوریس جانسون طی بیانیه ای ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کردند. در این بیانیه از ایران خواسته شده تا برنامه درازمدتی را برای مذاکرات در خصوص برنامه اتمی و امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد. این اظهارات در حالی بیان می شود که حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند ولی اتهام زنی ها از سوی برخی کشورها علیه ایران ادامه دارد.

بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در خصوص آرامکو  که علیه ایران صادر شده است را می توان اشتباه استراتژیک اروپایی ها در شرایط فعلی عنوان کرد و می توان  سه دلیل را برای آن متصور بود:

اول اینکه با توجه به تضعیف عربستان در منطقه پس از حادثه آرامکو به نظر می‌رسد سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به دنبال ایجاد توازن در روابطشان با عربستان و حفظ منافع خود در این کشور بوده‌اند.

 دلیل دوم دیگر این اقدام را می‌توان در انزوای آمریکا در موضوع برجام و فشار این کاخ سفید به سه کشور اروپایی دانست.

برای تشریح دلیل سوم باید به کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد که این موضوع می تواند باعث ناراحتی اروپایی ها شده باشد که در هر صورت اقدامی غلط از سوی آنها بوده است.

 

طرح "ائتلاف امید" و "ابتکار صلح هرمز"

این تحولات در حالی رخ می دهد هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز در حال برگزاری است و نمایندگان کشورمان نیز در آن حضور دارند. دکتر روحانی قبل از سفر به نیویورک در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس، با بیان اینکه امسال در سازمان ملل متحد با شعار "ائتلاف امید" و "ابتکار صلح هرمز" که خلاصه آن «حب و امید» خواهد بود، حضور خواهیم یافت، اظهار داشت: امسال طرحی را در سازمان ملل پیش روی جهانیان قرار خواهیم داد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه می‌تواند امنیت خلیج فارس و دریای عمان را با کمک کشورهای منطقه بوجود آورد. رئیس جمهور همچنین تصریح کرد که به جهانیان اعلام می‌کنیم که حضور نیروهای بیگانه برای آبراه‌های جهانی، امنیت کشتیرانی و نفت و انرژی، مشکل‌زا است اما مسیر جمهوری اسلامی ایران مسیر اتحاد و هماهنگی با کشورهای منطقه است.

مطرح شدن این طرح از سوی ایران در شرایط فعلی اهمیت بالایی دارد، با توجه به تنش‌هایی که در خلیج فارس وجود دارد و در یکی دو هفته پیش با حادثه آرامکو تشدید شده و اتهاماتی که علیه ایران در این خصوص مطرح می‌شود، این طرح نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال امنیت خلیج فارس است. در همین حال مصاحبه های دکتر ظریف با شبکه های آمریکایی چون سی ان ان و  سی بی اس بسیار تاثیرگذار بوده اند و تا حدودی آمریکایی ها را به انفعال واداشته است.

طرح پیشنهادی ایران برای امنیت هرمز را می توان گامی مثبت ارزیابی کرد با توجه به دیدارهای دو جانبه بین روحانی و مکرون و مکرون و ترامپ امیدواری‌هایی برای رفع تحریم‌ها وجود دارد.

به عنوان نکته پایانی باید گفت که دیپلماسی صلح‌جویانه ایران در نشست سازمان ملل را باید ابتکاری موثر موثر قلمداد کرد چرا که اعلام دیدگاه‌های ایران در این نشست و دیپلماسی فعال دولت می‌تواند نقشه راه ایران را تبیین کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.