آناتولی گزارش داد، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشست اتحادیه اروپا در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رنج و مشکلات سوری‌ها از زمان برگزاری کنفرانس بروکسل درباره بحران سوریه طی ماه مارس افزایش یافته است. به ادلب نگاه کنید در مقابل چشمانمان شاهد فاجعه است و در صورتی که این بحران بدتر شود ترکیه از بزرگترین متضررین خواهد بود.

وی گفت: ما از چهار میلیون تن استقبال کردیم و اکنون ۳۰۰ هزار آواره سوری در ادلب در دروازه کشور ما هستند. تعداد ساکنان ادلب مساوی تعداد سوری‌ها در ترکیه است و نمی‌توانیم آوارگان بیشتری را تحمل کنیم. اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر از کمک‌های ترکیه به آوارگان قدردانی کردند. ما حدود ۴۰ میلیارد دلار تاکنون به خاطر آوارگان هزینه کرده‌ایم و تعهداتی که برای حمایت از آوارگان داده‌ شده بسیار کمتر از حمایت‌هایی است که ما ارائه کرده‌ایم.

چاووش‌اوغلو گفت: کمک به آوارگان سوری یک مسئولیت اخلاقی است.

وی بر اهمیت حل سیاسی دائم بحران سوریه برای بازگشت آوارگان به کشورشان تأکید کرد و گفت: ما از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه استقبال می کنیم و این مهم‌ترین گام برای حل سیاسی بحران است. تلاش‌های جمعی ترکیه و کشورهای ضامن روند آستانه این نتیجه سرنوشت‌ساز را رقم زد.

چاووش‌اوغلو گفت: در کنار تسریع در روند سیاسی باید شرایط امنیتی و زیرساخت در سوریه را بهبود ببخشیم تا سوری‌ها بتوانند به کشورشان بازگردند. بیش از ۳۶۰ هزار سوری از ترکیه به مناطقی که در چارچوب جنگ علیه تروریسم آزاد شده‌اند، بازگشتند. این نشان می‌دهد که سوری‌ها مایلند به کشورشان بازگردند. ترکیه، اردن، لبنان و عراق برای برگزاری یک نشست بین المللی برای بازگشت سوری‌ها به کشورشان تلاش می‌کنند.

وی بر اهمیت همکاری میان ترکیه و اتحادیه اروپا درباره موضوع آوارگان تأکید کرد و گفت که بحران هنوز به پایان نرسیده است.

چاووش‌اوغلو به اهمیت نقش ترکیه در رساندن کمک‌های بشردوستانه به سوریه اشاره کرد و گفت: حدود ۳۱ درصد کمک‌های بشردوستانه بین المللی که به سوریه می‌رسد از طریق ترکیه وارد کشور می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.