پرس اسوسیشن گزارش داد، بوریس جانسون بعد از حکم تاریخی اخیر دادگاه عالی انگلیس علیه تصمیمش در معلق ساختن پارلمان شاهد زمینگیر شدن برنامه‌هایش برای بریگزیت و بروز بدترین بحران علیه دولتش مواجه شده است. او در حالی به کشورش بازگشته که از سوی سیاستمداران مخالفت دولتش برای استعفا و برگزاری انتخابات زودهنگام تحت فشار قرار گرفته است.

احزاب مخالف دولت جانسون خواستار صدور بیانیه‌ای فوری از سوی این نخست وزیر انگلیس درباره موضوع تشکیل مجدد جلسات مجلس عوام و حکم اخیر دادگاه عالی انگلیس در غیرقانونی خواندن تعلیق پارلمان از سوی وی شده اند.

دفتر جانسون هر گونه مساله استعفای وی را مردود دانسته است. با این حال جانسون در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک چندان به مسائل داخلی پیش روی دولتش نپرداخت و به جایش نسبت به خطرات هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه بشریت هشدار داد.

با این حال او در یک مقطع از این سخنرانی اشاره ای کوتاه به بریگزیت کرد و این وضعیت فعلی مربوط به بریگزیت را با داستان اطوره یونانی پرومتئوس مقایسه کرد.

او با اشاره به این که در این افسانه یونانی هر روز عقابی جگر پرومتئوس را میخورده، آن را شبیه به تجربه ای که برای بریگزیت در انگلیس در صورت اجرایی شدن تصمیم نمایندگان پارلمان این کشور برای این مساله پیش خواهد آمد، دانست.

جانسون کمی قبل از آن تاکید کرد، که از تصمیمش برای خارج ساختن انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر آتی عقب نشینی نخواهد کرد.

او گفت نهایت احترام را برای قضات دادگاه عالی انگلیس قائل بوده و از حکم آنها تبعیت خواهد کرد  اما شدیدا با تصمیم این دادگاه مخالف است.

او در عین حال به قانونگذاران حامی باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا هشدار داد با بلوکه کردن بریگزیت بر خلاف اراده مردم عمل نکنند.

او گفت: من فکر می کنم این بسیار تاسف انگیز خواهد بود اگر که پارلمان این ماموریت مورد درخواست مردم را دشوار تر سازد اما در عین حال به کارش هم ادامه دهد.

انتظار می رود جانسون امروز بعد از بازگشتش به انگلیس یک سخنرانی خطاب به مجلس عوام انگلیس داشته باشد.

او روز سه شنبه یک کنفرانس تلفنی با وزرای کابینه خود از محل نیویورک داشت و در این کنفرانس جاکوب ریس موگ، قانونگذار محافظه کار ارشد مجلس عوام انگلیس گفته که از نظر او حکم اخیر دادگاه عالی انگلیس در سطح "کودتای قانون اساسی" است.

جانسون بنا به گفته یک منبع دولتی بعد از صدور حکم مذکور از سوی دادگاه عالی انگلیس، با ملکه این کشور صحبت کرده است اما این منبع نگفت که آیا جانسون از ملکه به خاطر وضعیت به وجود آمده عذرخواهی کرده یا خیر.

حکم دادگاه عالی انگلیس در خصوص باطل و بی اثر کردن تصمیم جانسون به تعلیق کردن پارلمان به این معنی است که دیگر لازم نیست که دولت انگلیس رسما پارلمان را فرابخواند. به جایش، جان برکا، رئیس مجلس عوام به سادگی از قانونگذاران خواست امروز نشستهای این مجلس را تشکیل دهند.

جانسون در عین حال گفته که او هنوز خواستار آن است که سخنرانی جدیدی از سوی ملکه انگلیس صورت گرفته و در آن برنامه های دولت در ارتباط با قانونگذاری بیان شود.

یک سری اظهارنظرهای جانسون حاکی از آن بوده که او ممکن است بار دیگر برای معلق ساختن پارلمان اقدام کند و او این احتمال را رد نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.