حجت‌الاسلام منتظری در مراسم تکریم و معارفه دادستان جدید مرکز استان آذربایجان شرقی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: جلسه امروز برای تقدیر و تکریم از زحمات چندین ساله همکار عزیزمان آقای خلیل اللهی است که چندین سال در سمت دادستان مرکز استان به مردم خدمت کرده‌اند و امروز در مسند ریاست کل دادگستری در خدمت مجموعه دادگستری هستند. همچنین معارفه همکار عزیز دیگرمان آقای علیلو است که از امروز به عنوان دادستان تبریز و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی معارفه می‌شوند و مسئولیت سنگین مدیریت دادسرا و مدیریت امنیت استان را در حوزه قضایی عهده دار خواهند شد که برای هر دوی این عزیزان آرزوی موفقیت دارم.

وی با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم در جهت تحول دستگاه قضایی گام برداریم، اظهار کرد: تحول اختصاص به قوه قضاییه ندارد و همه دستگاه‌ها باید تحول خواه باشند. البته خاستگاه این عنوان و این واژه را شاید بتوان این کلام معصوم (ع) دانست که فرمودند که کسی دو روزش با هم مساوی باشد ضرر کرده است و اگر بخواهیم اینگونه نباشیم باید در جهت تحول گام برداریم.

منتظری با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی هم باید در جهت تحول گام بردارند، تاکید کرد: نظام ما یک نظام جمهوری اسلامی است؛ یعنی آنچه را که خداوند متعال و دین اسلام مطالبه کرده است را باید بشناسیم و در جهت آن حرکت کنیم. به عبارت دیگر کارگزاران نظام در حوزه‌های مختلف تقنینی، اجرایی و قضایی و خدمات عمومی باید در این چارچوب حرکت کنند و اگر غیر از این باشد باید روزی پاسخگوی خداوند بزرگ و شهدا باشیم.

دادستان کل کشور ادامه داد: امام حسین (ع) برای اسلام هزینه شد و اکنون جایگاه بلند ایشان و زیارت اربعین را ببینید که چه مشتاقانی حتی از غیر مسلمان‌ها دارد و این همان اثر خون شهید است.

وی گفت: اکنون هم باید دنیا را مشاهده کرد و از حوادث تاریخی درس گرفت؛ یعنی آن کسی که در مسیر امام حسین (ع) گام بر می‌دارد همچون حسین (ع) جاودانه خواهد شد. آن کسی هم که در مسیر مخالف حرکت می‌کند در نهایت به همان جایگاه یزید و یزیدیان خواهد رسید، لذا کسانی که تلاش می‌کنند که معارف مکتب تشیع و دستاوردهای نظام اسلامی را زیر سئوال ببرند باید بدانند که راهشان به گورستان است.

منتظری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در قوه قضاییه حتما وظیفه ما در جهت تحول و اجرای برنامه‌های تحولی سنگین‌تر است، من به همکاران خودم در اینجا عرض می‌کنم که وظیفه شما در این دوره نسبت به گذشته بسیار سخت‌تر است و علت هم این است که این تحول گرایی هم مطالبه مقام معظم رهبری است و هم مورد تأکید ریاست قوه قضاییه است، البته ما از دستگاه‌های اجرایی هم انتظار همکاری، تعامل و هم افزایی تنگاتنگی داریم.

دادستان کل کشور ادامه داد: جزو وظایف اصلی ما در قوه قضاییه این است که با فساد و مفسد مبارزه کنیم.

وی با اشاره به چند نکته در باب مقابله با فساد گفت: نکته اول این است که دستگاه قضایی باید خالی از هر نوع فساد باشد و کوچکترین فساد و حرکت ناسالمی در دستگاه قضایی پذیرفته نیست، بنابراین رئیس کل دادگستری و دادستان و حفاظت اطلاعات و دیگران وظیفه دارند در راستای صیانت از دستگاه قضایی تمام تلاش خود را بکار گیرند تا مردم به این دستگاه اعتماد داشته باشند.

منتظری به یکی دیگر از نکات مورد تأکید در جهت مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: نکته دیگر این است که ما مبارزه با فساد را نباید فقط از دستگاه قضایی مطالبه کنیم، البته قوه قضاییه در یک مقطع وظیفه دارد که با فساد و مفسد برخورد کند؛ اما دستگاه‌های اجرایی هم مکلف هستند در راستای مبارزه با فساد احتمالی درون دستگاه خود تلاش کنند و راه‌های بروز فساد و خاستگاه فساد را مسدود کنند.

وی گفت: از مدیران اجرایی انتظار این است که تمامی راه‌هایی که امکان بروز فساد در آن وجود دارد را شناسایی و مسدود کنند.

دادستان کل کشور بیان کرد: دشمن در حال تلاش است تا همه مدیران ما را فاسد جلوه دهد؛ اما نباید این تصور غلط را باور کرد؛ چون غالب مدیران ما سالم و پاکدست و خدوم هستند.

منتظری اظهار کرد: یکی از تلاش‌های دشمن این است که در اذهان ملت ما القا کند که نظام ما یک نظام فاسد است و با این نظام فاسد نمی‌توان به پیشرفت رسید.

وی گفت: نکته سوم در مسئله مبارزه با فساد این است که در این مسیر هم باید مردم نقش آفرین باشند. عامه مردم اگر این مبارزه با فساد را به عنوان یک مطالبه پیگیری کنند و نیز اگر در مبارزه با فساد همراه ما بوده و اطلاعات لازم را به ما برسانند در مبارزه جدی با فساد بسیار راهگشا خواهد بود و اطلاعات مردمی می‌تواند ریشه فساد را در یک دستگاه بخشکاند.

دادستان کل کشور ادامه داد: به عنوان مثال اگر یک ارباب رجوع متوجه شد که یک کارمند یا مدیر از او یا دیگران مطالبه رشوه می‌کند باید این موضوع را گزارش دهد تا به آن رسیدگی شود.

منتظری خطاب به دادستان جدید مرکز استان آذربایجان شرقی افزود: مسئولیت شما یک مسئولیت سنگین است و انتظارات مردم از شخص دادستان بالا است، چون شما مدعی العموم هستید؛ یعنی از طرف عامه مردم باید به دنبال احقاق حقوق مردم باشید.

وی اظهار کرد: بنابراین با توجه به اینکه بسیاری از مسائل امروز جامعه ما مدعی خاصی ندارد، لذا باید مدعی العموم پیگیر حقوق مردم باشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دادستان باید همیشه در صحنه باشد تا از حقوق عامه صیانت کند، افزود: به عنوان مثال اگر در یک جایی یک جاده خراب است وظیفه دادستان این است در راستای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم از مدیر مربوطه مطالبه کند تا آن مشکل برطرف شود.

منتظری گفت: این وظیفه دستگاه قضایی است که از چنین اشخاصی حمایت کند، لذا هم تاکید رئیس قوه قضاییه است و هم سیاست راهبردی قوه قضاییه بر این است که از کسانی که توان لازم برای دفاع از خود ندارند حمایت کند.

وی در ادامه توصیه‌ای هم به دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی و دیگر همکاران قضایی داشت و اظهار کرد: اولین توصیه من این است که دادستان باید مردم‌دار باشد و به موضوع تکریم ارباب رجوع توجه کند.

دادستان کل کشور بیان کرد: توصیه دیگر این است که دادستان باید بر دادسرای مرکز و دادسرای سایر شهرهای استان نظارت مستمر و مدیریت شده داشته باشد. منظور از نظارت هم صرفا حضور در یک دادسرا نیست.

وی افزود: نکته سوم تاکید مجدد بر صیانت از حقوق عامه است، چون این موضوع هم مطالبه مقام معظم رهبری و هم یک تکلیف قانونی و هم خواسته ریاست قوه قضاییه و هم سیاست راهبردی دادستانی کل است.

منتظری تصریح کرد: مسئله دیگر نظارت بر زندان و زندانیان است، لذا دادستان باید با همکاری سازمان زندان‌ها به این موضوع توجه داشته باشد، حرمت زندانی باید حفظ شود و این کار با نظارت بر زندان‌ها میسر است.

دادستان کل کشور در توصیه دیگری بیان کرد: تا جایی ممکن است باید از صدور قرارهای بازداشت غیرضرور خودداری کرد. باید بر اقدامات بازپرس‌ها و دادیارها نظارت کرد و در آنجایی که امکان دارد از قرارهای غیر از بازداشت استفاده نمود، ما در جهت کاهش جمعیت زندان‌ها یک راهبردی جدی را دنبال می‌کنیم و انتظار داریم که این موضوع هم مورد توجه جدی شما باشد.

وی در ادامه به موضوع صلح و سازش هم اشاره کرد و گفت: نکته دیگر این است که تلاش کنیم که اختلافات مردم با صلح و سازش تمام شود و تا جایی امکان دارد این رویه را در پیش بگیریم.

منتظری تاکید کرد: توصیه دیگر من به شما همکاران عزیز و دیگر مسئولان دستگاه‌های اجرایی این است که تلاش کنیم برای اینکه در جنگ اقتصادی کنونی موفق باشیم یک تعامل صد درصدی با یکدیگر داشته باشیم؛ یعنی دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضایی با هم همکاری کنند تا مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود و تاکنون موفقیت‌های خوبی را در این زمینه داشته‌ایم.

دادستان کل کشور خطاب به مدیران و مسئولان اجرایی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این استان یک استان برخوردار است و کارخانجات و کارگاه‌های متعددی دارد که البته برخی از آن‌ها دارای مشکلات خاصی هستند و باید هر چه در توان دارید بگذارید تا مشکلات تولیدکنندگان و کارگران برطرف شود، البته کار ما در این بخش دخالت در مسائل دستگاه‌های اجرایی نیست بلکه هدف ما کمک و هم‌افزایی است تا در جنگ اقتصادیکنونی سربلند باشیم.

وی افزود: مطلب دیگر تاکید بر این است که دادستان‌ها و همکاران اهتمام ویژه‌ای در تامین امنیت استان و شهرستان‌ها داشته باشند. از دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی انتظار داریم که در جهت تامین امنیت مردم و کاهش جرم سرقت تلاش بیشتری داشته باشند، دستگاه قضایی با سارق و خصوصا سارق سابقه‌دار و خطرناک مماشات نمی‌کند.

 منتظری اظهار کرد: مطلب دیگر این است که در جهت بازاجتماعی کردن زندانیان همگی تلاش کنیم، اگرچه سازمان زندان‌ها در این زمینه تلاش‌ها و خدمات خوبی داشته است، اما باید گسترش یابد.

دادستان کل کشور از نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی خواست که در این جهت به دستگاه قضایی استان کمک کنند تا بتوانیم زندانیان خود را باز اجتماعی کنیم.

منتظری در پایان به عنوان توصیه آخر خطاب به همکاران قضایی گفت: لازم است مراقب نفس خود باشیم و لذا باید تلاش کنیم که بنا به فرموده امام سجاد (ع) از خود صیانت کرده و خود را از آلودگی‌ها مصون بداریم.

در پایان این مراسم با تقدیر از زحمات آقای خلیل‌اللهی دادستان سابق مرکز استان آذربایجان شرقی که به سمت رئیس کل دادگستری رسیده است، بابک محبوب علیلو به عنوان دادستان جدید مرکز این استان معرفی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.