«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) در دیدار با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در مسکو گفت که روسیه از گفت‌وگو میان دولت و مخالفان ونزوئلا برای یافتن راهی برای بیرون آمدن این کشور آمریکای لاتین از بحران سیاسی حمایت می‌کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی کرملین در این خصوص اعلام کرد، پوتین در کرملین دیدار و گفت‌وگوهایی را با رئیس‌جمهور جمهوری بولیواری ونزوئلا که برای یک دیدار کاری وارد روسیه شده است، صورت داد.

نمایندگان مادورو در ماه اگوست در اعتراض به تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، میز مذاکرات با مخالفان دولت به رهبری «خوان گوایدو» به میانجیگری نروژ را ترک کردند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز گزارش کرد، پوتین در خصوص گفت‌وگوهای دولت و مخالان ونزوئلا گفت: «روسیه همواره از تمامی بدنه‌های قانونی قدرت در ونزوئلا از جمله نهاد ریاست‌جمهوری و پارلمانی حمایت می‌کند و ما قطعاً از گفت‌وگویی که شما جناب رئیس‌جمهور و دولت با نیروهای مخالف برگزار می‌کنید حمایت می‌کنیم».

وی ادامه داد: «ما هرگونه عدم پذیرش گفت‌وگو را غیرمنطقی و مضر برای کشور می‌دانیم و این رفاه مردم را در معرض تهدید قرار می‌دهد».

رئیس‌جمهور روسیه در خصوص گسترش روابط با ونزوئلا گفت: «ما معتقدیم که با توجه به شرایط دشوار ونزوئلا به دلیل فشارهای اقتصادی که به این کشور تحمیل شده است، این مسئله (تقویت رابطه اقتصادی با روسیه) حائز اهمیت است».

مادورو نیز در خصوص تقویب روابط با روسیه گفت: «ما از تقویت همکاری در تمامی زمینه‌ها استقبلا می‌کنیم. ماهمی گذشته، نشست کمیسیون عالی کشورهای ما برگزار شد و موضوعا زیادی مورد بحث قرار گرفت و رفع شد و در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله غذا، خدمات درمانی، انرژی و موضوعات بسیار زیاد دیگری گفت‌وگوهایی صورت گرفت...ما همیشه احساس راحتی در مسکو داریم و خیلی خوشحالیم که در اینجا هستیم».

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه گذشته در اقدامی غیرقانونی خوان گوآیدو، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» به رسمیت شناخته و مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

از آن زمان به بعد، واشنگتن تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا با تحمیل فشارهای اقتصادی به دولت ونزوئلا، مادورو را وادار به کناره‌گیری از قدرت کند.

با اینحال، مادورو هشدار داده است که ونزوئلا برای مقابله با هرگونه مداخله واشنگتن در امور داخلی این کشور آمریکای لاتین آمادگی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.