در شرایطی که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه از آغاز رسمی تحقیقات برای استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خبر داده روزنامه «نیویورک‌تایمز» آماری از میزان حمایت‌ها در این مجلس از این تحقیقات  منتشر کرده است. 

نیویورک‌تایمز بر اساس بیانیه‌های علنی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و نظرخواهی از آنها گزارش داده در حال حاضر دستکم ۲۰۶ قانونگذار مجلس نمایندگان از تحقیقات برای استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند.

۱۳۱ قانونگذار گفته‌اند هنوز از چنین تحقیقاتی حمایت نمی‌کنند یا درباره آن تصمیم نگرفته‌اند. ۹۷ نفر هم هنوز به درخواست نیویورک‌تایمز برای اعلام‌نظر پاسخ نداده‌اند و این روزنامه منتظر دریافت پاسخ آنها است. 

از میان ۲۰۶ نماینده حامی تحقیقات استیضاح ۲۰۵ نفر دموکرات و یک نفر مستقل هستند. هیچ نماینده جمهوری‌خواهی تا کنون از این تحقیقات حمایت نکرده است. 

۱۳۱ نفری که درباره حمایت از این تحقیق مردد بوده‌اند ۱۱۲ نفر جمهوری‌خواه و ۱۹ نفر دموکرات هستند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته ۷۱ نفر از دموکرات‌ها حمایت خود از تحقیقات برای استیضاح ترامپ را از دوشنبه اعلام کرده‌اند که جزئیات بیشتری از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین منتشر شده است.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ترامپ در این مکالمه تلفنی تلاش کرده رئیس‌جمهور اوکراین را برای تحقیقات فساد از کسب و کار «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و پسر او «هانت» تحت فشار قرار دهد. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اخیراً گزارش داد ترامپ در بخشی از آن مکالمه اعطای کمک نظامی به اوکراین را به انجام این تحقیقات منوط کرده است. 

کاخ سفید روز چهارشنبه تحت فشار شدید نمایندگان کنگره و رسانه‌های آمریکایی بالأخره متن گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین را منتشر کرد. (جزئیات بیشتر)

بر اساس این متن که از حالت طبقه‌بندی خارج شده و روی پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید قرار گرفته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این مکالمه تلفنی از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواسته به پرونده فرزند «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد بالقوه دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، «نگاهی» بیاندازد.

با این وجود، در متن منتشر شده از سوی کاخ سفید، به کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین اشاره‌ای نشده و ترامپ دستکم به صورت مستقیم پرداخت کمک به کی‌یف را به پیگیری پرونده بایدن مشروط نکرده است. ترامپ البته پیش از طرح درخواست خود، به زلنسکی یادآوری می‌کند که آمریکا، بر خلاف اروپایی‌ها از جمله آلمان، به اوکراین کمک‌های زیادی کرده است.

کاخ سفید اذعان کرده است که این متن، پیاده‌شده کلمه به کلمه صحبت‌های ترامپ و زلنسکی نیست. علاوه بر این، در سه بخش از متن، درست در جایی که ترامپ در حال طرح درخواستش است، ادامه جمله تقطیع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.