«سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه سعودی روز چهارشنبه در جده میزبان «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق بوده است.

به نوشته خبرگزاری دولتی عربستان سعودی «واس»، ملک سلمان و عبدالمهدی درباره آخرین تحولات منطقه از جمله «حمله مخربی که اخیرا به تاسیسات نفتی بقیق و خریص شده است» رایزنی کردند.

ارتش یمن بیست و سوم شهریورماه گذشته با استفاده از پهپادهای تهاجمی خود، دو پالایشگاه سعودی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو را هدف قرار دادند که در پی آن تولید ۵۰ درصد نفت شرکت مزبور متوقف شد. مقامات سعودی با وجود اینکه ارتش یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود، ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کردند که این اتهامات بارها از سوی مقامات ایرانی رد شده است.

شبکه العربیه خبر داد که در این دیدار «خالد الفیصل بن عبدالعزیز» مشاور ملک سلمان و امیر منطقه مکه مکرمه، «منصور بن متعب بن عبدالعزیز» عضو هیات دولت عربستان و مشاور ملک سلمان، «عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز» وزیر کشور و عضو شورای مشورتی امنیت ملی عربستان و برخی دیگر از مقامات سعودی حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، در هیأت عراقی نیز «ثامر الغضبان» معاون نخست‌وزیر، «محمد الهاشم» مدیر دفتر نخست‌وزیر، «مصطفی الکاظمی» رئیس دستگاه اطلاعات ملی عراق و «احمد حین زهیر» سرکنسول عراق در ریاض شرکت داشتند.

دفتر نخست‌وزیری عراق دیشب (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «عبدالمهدی، روز چهارشنبه سفری چند ساعته به عربستان سعودی خواهد داشت و در آن با... سلمان بن عبدالعزیز [شاه سعودی] و محمد بن سلمان ولی‌عهد، دیدار خواهد کرد».

در این بیانیه آمده که «این سفر برای بررسی روابط دو کشور برادر و وضعیت منطقه‌ای و تلاش‌های برای آرام کردن [اوضاع] و [تشریح] موضع ثابت عراق برای ایفای نقشی مثبت در دور کردن خطر تنش‌ها، کشمکش‌ها و برقراری بهترین روابط با همه کشورهای همسایه، برادر و دوست، انجام می‌شود».

سفر امروز نخست‌وزیر عراق، دومین سفر رسمی او به عربستان سعودی است. آوریل گذشته (فروردین ماه ۱۳۹۸)، عبدالمهدی به همراه هیأتی متشکل از یازده وزیر، شصت‌وهشت مسئول دولتی و بیش از هفتاد تاجر و بازرگان در سفری دو روزه به عربستان سعودی رفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.