"مورگان اورتاگوس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: رئیس جمهوری روحانی می‌خواهد که جهان به ایران احترام بگذارد. حکومت ایران باید این احترام را کسب کند. آن‌ها می‌توانند با آزاد کردن گروگان‌های (زندانیان) آمریکایی و دیگر کشورها شروع کنند.

ادعای اورتاگوس در حالی است که ایران پیشتر پیشنهاد تبادیل زندانیان آمریکایی در ایران را با زندانیان ایرانی که توسط ایالات متحده به بهانه‌های واهی همچون نقض تحریم دستگیر شده‌اند، ارائه کرده است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اردیبهشت ماه گذشته در نیویورک در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی صریحا گفت که اختیار کامل در مسئله تبادل زندانیان را دارد و آماده است که در این باره با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کند.
اما مقام‌های آمریکایی به جای پاسخ جدی به این پیشنهاد، با طرح ادعاهای یکسویه گفتند که ایران برای نشان دادن حسن نیت، زندانیان آمریکایی را آزاد کند.
ظریف تائید کرد که نامه‌ای از «رابرت اوبرین» نماینده ویژه آمریکا در امور گروگان‌ها دریافت کرده که خواستار آزاد کردن زندانیان آمریکایی در ایران بوده است.
وی یادآور شد که به معاون خود گفته نامه‌ای به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بنویسد که ظاهرا درباره پیشنهاد مبادله زندانیان یا طرح موضوع ایرانیانی بوده که به اتهام نقض قوانین تحریمی ایالات متحده دستگیر شده‌اند.
وزیر خارجه ایران همچنین گفت که 6 ماه پیش به دولت ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد مبادله زندانیان داده اما هیچ پاسخی دریافت نکرده است.
ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار المانیتور که آیا نامه‌ای از «اوبرین» دریافت کرده، با تائید این موضوع محتوای نامه را یکسویه توصیف کرد.
وی که در جمع خبرنگاران در دفتر نمایندگان ایران در سازمان ملل سخن می گفت، افزود: می دانید در نامه چه نوشته بود؟ نوشته بود لطفا آزاد کنید. محتوای آن پیشنهاد نبود. گرایش فکری واشنگتن این است که از ما انتظار اقدام یکجانبه داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.