تابستان امسال هم به مانند بهار در چشم بر هم زدنی برای سینمای ایران به پایان رسید و کلی خاطره از خود به جای گذاشت، خاطراتی که البته چندان خوب و به یادماندنی نبودند.

امسال تابستان روی خوش خود را به سینمای ایران نشان نداد و پس از گذشت یک ماه، چرخه این صنعت از رونق افتاد و در سراشیبی کاهش فروش قرار گرفت، اتفاقی که به تبع آن بهترین فصل سال برای سینمای ایران به بدترین بدل شد.

حال که هنوز یاد این ایام به فراموشی سپرده نشده است و در اذهان باقی است، آنچه در سه ماهه دوم سال بر فروش سینمای ایران گذشت را مروری خواهیم کرد.

زنگ هشدار به صدا درآمد

مهم‌ترین اتفاقی که در تابستان امسال سینمای ایران را متوجه خود کرد و زنگ هشدار را برای آینده نه چندان امیدوارکننده‌ به صدا درآورد، افت محسوس فروش در بازه زمانی یک ماه مانده تا محرم و صفر بود.

با بررسی آمار فروش سینما در سه سال اخیر مشخص می‌شود که این افت در دو سال گذشته هم دامن گیشه را گرفته است اما آنچه زنگ هشدار را به صدا درآورده است، خطر ادامه این روند در سال‌های آینده است. چرا که فصل بهار و تابستان همواره سهم عمده‌ای از فروش سینمای ایران را بر دوش داشتند و با تقارن ماه رمضان و محرم با این دو فصل دیری نپاید که دیگر از این سهم عمده چیزی باقی نماند.

اما نباید این افت فروش و رکورد سینما را تنها ناشی از همزمانی با ایام رمضان و عزاداری امام حسین دانست، بلکه سر دیگر این ماجرا به سینماگران و تهیه‌کنندگانی باز می‌گردد که از یک ماه مانده به محرم حاضر به اکران فیلم خود نمی‌شوند و بدین ترتیب سینمای ایران را دچار بحران جذب مخاطب و فروش می‌کنند.

اتفاقی که در تابستان امسال هم رخ داد و به همین دلیل فیلم‌هایی روی پرده رفتند که از نظر برخی از سینماگران از عناصر جذب مخاطب بی‌بهره بوده و سرنوشتی جز شکست در گیشه را نمی‌شد برایشان متصور شد.

همانطور که سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده سینما گفت، سینماگران تمام تقصیر را گردن مخاطبان خود می‌اندازند در حالیکه خود مقصر اصلی رکود سینمای ایران هستند چون برای مردم و متناسب با سلیقه و ذائقه مخاطبان فیلم نمی‌سازند اما انتظار دارند که علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌هایشان بنشینند.

تابستان ۹۸ چقدر برای سینما سود داشت؟

فارغ از وضعیت نه چندان خوب فروش سینما در تابستان امسال، نگاهی هم بیندازیم بر درآمدی که سه ماهه دوم سال برای سینما داشت.

در مجموع این سه ماه ۶۴ میلیارد و ۹۳۷ میلیون تومان فروش را از آن سینما کرد که سهم تهران از این میزان ۳۶ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان بوده است، یعنی بیشتر از نیمی از فروش تابستان را سینماهای تهران تامین کردند.

با وجود آنکه تهران به عنوان پایتخت دارای امکانات بهتری نسبت به سایر شهرهای ایران است و سالن‌های بیشتر و با کیفیت‌تری دارد اما این امر دلیلی بر این نمی‌شود که شهرهای دیگر ایران از کمبود سالن مناسب و با کیفیت رنج ببرند.

 

کمبود سالن هم یکی از مسایل مهمی است که بر افت فروش سینمای ایران تاثیرگذار است و امکان ارتباط علاقه‌مندان با هنر هفتم را فراهم نمی‌کند.

با مقایسه فروش تابستان امسال با سال ۹۷ که درآمد سینما ۶۲ میلیارد و ۵۸۹ میلیون تومان بوده است، مشخص می‌شود امسال دو میلیارد تومان سود بیشتر نصیب سینمای ایران شده است که مسلما این افزایش نسبی چندان منوط به فیلم‌های روی پرده نبوده و ناشی از مسایل دیگری از جمله قیمت بلیت سینماهاست، امسال قیمت بلیت با رشد محسوسی همراه شد.

پرفروش‌ترین و کم‌فروش‌ترین فیلم

حال به جذاب‌ترین بحث اکران تابستان ۹۸ می‌رسیم، جایی که صحبت از پرفروش‌ترین و کم‌فروش‌ترین فیلم روی پرده است.

در تابستان امسال فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار توانست با ۱۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان فروش عنوان پرفروش‌ترین فیلم سه ماهه دوم سال را به خود اختصاص دهد.

این فیلم همچنین یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۹۹۰ نفر را به سینماها کشاند و عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم تابستان را هم به تبع از آن خود کرد.

اما در سمت دیگر جدول، عنوان کم فروش‌ترین فیلم تابستان به یکی از تازه‌های اکران می‌رسد، فیلمی که در همین چند هفته پیش روی پرده رفت و حسابی هم سروصدا به پا کرد. «صدای منو می‌شنوید؟» به کارگردانی صادق پروین آشتیانی.

فیلم پروین آشتیانی در مدتی که در سینمای سرگروه روی پرده بود توانست تنها به فروشی بالغ بر سه میلیون و ۳۱۴ هزار تومان دست پیدا کند. «صدای منو می شنوید» تنها توانست ۳۰۲ نفر را راهی سالن‌های سینمای سراسر کشور کند.

در نهایت آنچه باید مورد توجه قرار داد، همان موضوع افت فروش سینمای ایران در تابستان است است که نیازمند مدیریتی دقیق و برنامه‌ریزی شده برای جلوگیری از این اتفاق نه چندان خوشایند است.

چرا که چشم به هم بزنیم، ماه رمضان هم به نوروز می‌رسد و پررونق‌ترین بازه زمانی گیشه سینمای ایران هم درگیر بحران فروش می‌شود و آن وقت است که دیگر به صورت کامل از فروش سالانه سینما باید ناامید شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.