«دومینیک راب» که امروز (پنجشنبه) در جلسه فوق‌العاده مجلس عوام انگلیس سخن می‌گفت، با محکوم کردن اقدامات گروه اقلیت در به خوشنت کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز هنگ گنگ افزود:‌ میلیونها نفر در هنگ گنک بر اساس حق شهروندی تظاهرات مسالمت آمیز برگزار می کنند و بسیاری از آنها طبق قانون عمل کرده اند.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: دولت لندن از قالب «یک کشور با دو حکومت»، حق، آزادی و استقلالی که به هنگ کنگ و مردم این منطقه واگذار و در بیانیه مشترک انگلیس و چین منعکس شده، حمایت می کند.

راب با اشاره به قدمت ۳۵ ساله این بیانیه، آن را همچنان معتبر دانست و افزود:‌ این یک پیمان بین المللی است و انتظار داریم که چین به تعهداتش در این بیانیه احترام بگذارد.

وی ادامه داد: در این رابطه با مدیر اجرایی منطقه هنگ کنگ و وزیر امور خارجه چین تلفنی گفت وگو کرده و برای آنها روشن ساخته که انگلیس همچنان از قالب «یک کشور با دو حکومت» حمایت می کند.

تظاهرات گسترده مردم هنگ کنگ ابتدا در خرداد سال جاری در اعتراض به یک لایحه استرداد آغاز شد که به مظنونان جنایی اجازه می داد برای محاکمه به سرزمین اصلی چین فرستاده شوند.

 دولت هنگ کنگ در ماه جاری میلادی لغو این لایحه را اعلام کرد، اما تظاهرات کنندگان همچنان به اعمال فشار بر دولت این کشور برای محقق شدن دیگر خواسته های خود از جمله تحقیقات مستقل درباره خشونت های ادعا شده پلیس بر ضد تظاهرات کنندگان ادامه می دهند.

پلیس هنگ کنگ به آشوبگران این منطقه هشدار داده، در صورتی که به اقدامات تخریبی و حمله به پلیس و مردم ادامه دهند مجبور خواهد شد دست به اسلحه ببرد.

هفته قبل در جریان پاره ای از اعتراضات در هنگ کنگ و یورش شماری از شورشی ها به سمت نیروهای پلیس، افسران پلیس هنگ کنگ با سلاح های خود اقدام به تیراندازی کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.